Cada any s’emeten 700.000 tones de diòxid de carboni (CO2) a l’Hospitalet. Foto: Arxiu

Haver arribat al novembre en màniga curta és tot un rècord. Malgrat que durant la segona setmana del mes les temperatures han caigut, l’octubre i l’arrencada del novembre van ser més aviat càlides, una dubtosa fita que no es correspon amb la tradicional temperatura d’aquesta època. Qui no recorda menjar castanyes a la parada de la rambla abrigat fins al coll? Enguany, en canvi, la castanyera s’ha hagut de treure el mocador del cap.

El retard de l’arribada de la tardor és una de les conseqüències, alerten els experts, del canvi climàtic, una problemàtica que amenaça l’estabilitat del planeta. De fet, fins al dia 17, líders de tot el món estan abordant la qüestió i buscant-hi solucions a la ciutat alemanya de Bonn, en el marc de la cimera pel clima COP23. Des que va començar el dia 6, la premsa ha anat carregada de titulars sobre què haurien de fer les grans potències i els països emergents per reduir les emissions de diòxid de carboni (CO2) i avançar cap a un model que depengui menys dels combustibles fòssils. Grans titulars i acords que sovint no arriben enlloc i que sonen com d’un altre món als ciutadans. Ara bé, des del món municipal s’està treballant cada cop més per intentar substituir la “falta d’ambició” dels governs centrals, tal com han dit líders municipalistes a Bonn.

En aquest sentit, el govern de l’Hospitalet ha posat en marxa un procés per assolir l’any que ve el Pacte local sobre el canvi climàtic (PLCC), “el primer d’aquestes característiques impulsat per una ciutat espanyola”, assegura el consistori en un comunicat.

700.000 TONES DE CO2 A L’ANY
“Cal una estratègia de ciutat consensuada”, explica a Línia l’H el tinent d’alcalde de Sostenibilitat, José Castro, que detalla que l’objectiu del pla és reduir un 40% les emissions de CO2 a la ciutat –se n’emeten 700.000 tones cada any– abans del 2030. I és que l’amenaça del CO2 creix any rere any. De fet, dos estudis publicats recentment alerten que les emissions de diòxid de carboni al món tornaran a augmentar enguany, amb un total de 41,5 gigatones, unes dades similars a les del 2015, quan es va assolir el rècord.

Sense anar més lluny, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire va destacar en el seu darrer informe que durant el 2016 els catalans van respirar aire tòxic en nivells que superen els valors recomanables.

Per això, Castro remarca que el PLCC també ha de fomentar l’ús d’energies renovables i del transport públic i posar l’accent en la sensibilització. En aquest sentit, el tinent d’alcalde apunta cap a la protecció de zones de la ciutat amb escoles o residències de gent gran amb molt trànsit, ja que el 80% de les emissions de gasos contaminants les generen els cotxes.

Idees que ara han de ser debatudes i consensuades amb l’oposició, les entitats i els veïns. Des d’ERC, per exemple, ja han traslladat al govern municipal que si volen lluitar contra el canvi climàtic que aturin el Pla de la Gran Via (PDU), el qual, diuen, originarà un augment de gasos contaminants, i preservin la totalitat de Cal Trabal. La CUP, per la seva banda, coincideix en aquest posicionament i posa de manifest “la contradicció” que suposa l’inici de les reunions per definir el pacte pel canvi climàtic amb el desenvolupament del PDU, i posa en dubta que aquest sigui un procés obert a la reflexió ciutadana.

Des de l’entitat ecologista local La Saboga es mouen en aquests paràmetres. Marc Folch, el portaveu, afirma que són “escèptics” amb el PLCC i insisteix que cal posar en marxa mesures més concretes en l’àmbit de la mobilitat, com reduir l’ús del cotxe i fomentar anar a peu i la bicicleta.

 

Reticències veïnals amb
la Zona Aire de Can Serra

Una nova mesura del govern per intentar millorar la qualitat de l’aire ha topat amb la resistència d’alguns veïns. La Zona Aire de regulació de l’estacionament de Can Serra es va posar en marxa a finals d’octubre i contempla que les seves 780 places siguin gratuïtes per als veïns del barri i que hi hagi una zona blava i una altra de groga per a càrrega i descàrrega.

Un projecte que està en fase de proves i que, segons el consistori, “és fruit del diàleg” amb els veïns. Tanmateix, l’assemblea No Zona Aire Can Serra critica el projecte perquè considera elevat el cost dels parquímetres –uns diners que es podrien invertir a millorar el barri, sostenen– i reclamen informes de mobilitat i medi ambient que avalin el projecte. De fet, el dia 14 van protagonitzar una marxa fins a l’Ajuntament.

El tinent d’alcalde d’Espai Públic, José Castro, recorda que a Granvia Sud funciona des de fa sis anys una zona similar i defensa que el projecte a Can Serra millorarà la qualitat de l’aire.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram