Imatge exterior del nou edifici d’urgències de l’Hospital de Bellvitge. Foto: HUB

“L’edifici no està preparat, alguns serveis no funcionen encara i falten recursos. És un autèntic caos”. Amb aquestes paraules Manuel Piñar, president de la Federació d’Associacions de Veïns de l’Hospitalet (FAVLH), descriu a aquesta publicació la situació del nou flamant edifici d’urgències de Bellvitge. Aquest equipament sanitari, de 6.000 metres quadrats i 64 boxes assistencials i quiròfans, va entrar oficialment en funcionament el passat 1 de novembre, tres anys després del previst.

La inauguració oficial de l’edifici, que es va fer el passat dia 25 d’octubre, es va caracteritzar per les absències d’algunes autoritats i per les protestes de treballadors i usuaris. Poc abans de l’acte, el conseller de Sanitat, Boi Ruiz, va cancel·lar la seva assistència, mentre que l’alcaldessa, Núria Marín, tampoc va fer acte de presència a la inauguració per no compartir “la política de sanitat que du a terme la Generalitat”, tot i que va donar suport a les reivindicacions dels treballadors i usuaris de Bellvitge. De fet, el mateix dia de la inauguració, prop d’un centenar de veïns i treballadors van protestar davant del nou edifici contra les retallades en sanitat i hi va haver moments de tensió amb les dues unitats dels Mossos d’Esquadra que s’hi van desplaçar.

“UNA MALA PLANIFICACIÓ”
En una línia similar a la dels veïns es mou el sindicat d’infermeria SATSE de Bellvitge. Ramon Montoya, portaveu de la Junta de Personal del HUB, explica a Línia l’Hospitalet que “hi ha hagut una mala planificació”, ja que afirma que “l’edifici està pensat per obrir en bloc, és a dir, les urgències, la UCI i els quiròfans”. Les primeres estan obertes des del passat 1 de novembre, però els quiròfans i la UCI està previst que entrin en funcionament l’any que ve. Aquests dos serveis, per tant, es presten a un edifici separat, cosa que “comporta que el funcionament no sigui l’adequat”, lamenta Montoya.

“Hi ha estris que no funcionen i falta material, i això fa que siguem els professionals els qui hem de fer un sobreesforç perquè tot vagi bé”, afegeix Montoya que, tanmateix, explica que “són mals que tenen solució”, i espera “que es puguin arreglar dialogant amb la direcció”. Tot i així, Montoya recorda que enguany el HUB ha caigut del Top 20 dels millors hospitals de l’Estat, una qualificació que havia rebut durant els últims 6 anys. En un comunicat, el sindicat CGT relaciona aquest fet amb “l’augment de la precarietat laboral, les llistes d’espera i les derivacions de pacients a la sanitat privada” –1.000 en el que va d’any, assegura l’agrupació sindical–.

‘XORIÇADA’ ANTI RETALLADES
En el marc de les protestes d’usuaris i treballadors del HUB en contra de les retallades en sanitat, el passat dissabte 15 de novembre al matí dues columnes d’unes 1.000 persones van marxar des de les places dels ajuntaments del Prat i de l’Hospitalet cap al centre sanitari riberenc, on van confluir per celebrar una “xoriçada popular” en protesta per les retallades i el “desmantellament” dels serveis sanitaris. “Cada dimecres ens manifestem davant de l’hospital, però aquesta vegada hem volgut donar un altre aire a la protesta”, explica Piñar. Durant l’acte es va llegir un manifest on es denunciava l’augment de les llistes d’espera a la sanitat catalana i hospitalenca i un increment de la taxa de mortalitat a Catalunya del 5,3% durant l’any passat –segons dades de l’Idescat–, un fet que diversos col·lectius sanitaris vinculen a les retallades al sistema sanitari català.

PETITES VICTÒRIES
“Quan estàs alerta i denuncies anomalies a la sanitat, obtens resultats”, afirma Piñar, que explica que de les 63 queixes de pacients –referents a ajornaments de proves o intervencions– que la FAVLH va presentar a Salut l’any passat, totes van ser resoltes de manera positiva. Avui dia, la federació està ajudant els veïns de la ciutat a reclamar l’euro per recepta, després que el Tribunal Constitucional el declarés inconstitucional fa poc temps. “Són petites victòries que ajuden a seguir lluitant”, diu Piñar. De moment, sembla no equivocar-se.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram