El primer tram de vies que soterrarien, els de la línia de Vilanova. Foto: Línia

Després de dues setmanes intenses durant les quals l’escalada de declaracions ha amenaçat de postposar sine die la presentació de l’esperat projecte de soterrament de les vies, finalment sembla que s’ha reconduït la situació. I és que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va anunciar als passadissos del Congrés que el pròxim dia 20 visitarà la ciutat per donar detalls sobre el projecte de cobriment de les vies, el qual, va dir, suposarà una inversió de més de 600 milions d’euros.

El ministre també va dir que el soterrament de les vies a l’Hospitalet és una actuació “molt necessària” i que respon al compromís de Mariano Rajoy, reflectit en el pla d’infraestructures per a Catalunya que va anunciar l’any passat. En aquest sentit, De la Serna va remarcar que el govern espanyol “actua en benefici dels catalans”.

Dimarts dia 20 el ministre donarà més detalls sobre el projecte amb el qual treballa Foment, i que, tal com es va explicar l’any passat, prioritzaria el soterrament de les vies que esquincen Bellvitge i el Gornal i la construcció de l’intercanviador de la Torrassa, el qual serà la principal entrada a Barcelona pel sud i descarregarà de feina l’estació de Sants. En principi també estaria previst el cobriment de les vies de la línia de Vilafranca –que separen la ciutat de nord a sud–, tot i que es portaria a terme més tard.

La confirmació de la visita del ministre ha servit per rebaixar la tensió després d’uns dies d’encreuament de declaracions i amenaces velades. I és que De la Serna va retreure el que considerava una actitud de “deslleialtat” de l’alcaldessa Núria Marín, en relació a un article publicat a mitjans de gener al El Periódico en el qual la batllessa criticava els “nombrosos incompliments” de Foment amb la ciutat respecte del soterrament de les vies i altres infraestructures. Ho va fer al Prat, durant la presentació de l’AVE low cost, on De la Serna va reclamar “serenitat” a Marín i que no fes “partidisme” amb el tema.

Fins i tot, De la Serna, visiblement contrariat, va apujar el to i va dir que “l’enfrontament pot fer que qui és a l’altre costat li costi seguir treballant si el que rep són pals, i nosaltres estem oferint la mà estesa”, i que “si a aquesta mà se li respon de la manera que se’ns ha respost, les coses resulten molt més difícils”.

Aquell dia estava previst que visités la ciutat per fer el que farà dimarts dia 20, però va argumentar que encara restaven uns serrells tècnics i que preferien esperar per presentar el pla del soterrament.

LH, A L’EXPECTATIVA
Per la seva banda, Marín no va voler entrar en polèmiques i només es va limitar a dir a la conferència LH Suma 12 del dia 14 que el soterrament de les vies “és l’assignatura pendent del govern d’Espanya amb la ciutat” i que espera que aquesta “sigui superada amb nota”.

Ara cal veure els detalls del projecte de Foment. Des del Centre d’Estudis, adherit a la plataforma LH Sense Vies, mostren cautela i urgeixen perquè comencin les obres, el que consideren que és “un acte de justícia” envers la població de l’Hospitalet i de l’àrea metropolitana “que arriba amb molt de retard”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram