peramoralhart

El festival Per Amor a L’Hart celebra la vintena edició. Foto cedida

L’Hospitalet viurà entre el 4 i el 6 de juliol la vintena edició del Festival d’arts de carrer Per Amor a L’Hart. Parlem amb Lara Renard, codirectora del certamen, i amb Pol Vives, cap visible de la companyia cornellanenca Kanaya Circ, que presentarà el seu espectacle amb ànima social ‘Todo en caja’

Hi ha festivals, segurament amb els que passa més és amb alguns de música de gran format, que no canviaria res si es deixessin de fer al lloc on es fan per passar a fer-se en un altre indret. És a dir, no tenen arrelament. Aquest no és el cas, sinó més aviat tot el contrari, del Festival d’arts de carrer Per Amor a L’Hart de l’Hospitalet, que viurà la seva vintena edició els dies 4, 5 i 6 de juliol. Durant aquests tres dies, la dansa urbana i contemporània, el circ i la música en viu impregnaran el parc de la Remunta, la plaça de l’Ajuntament, els jardins de la Biblioteca Can Sumarro i la plaça Lluís Companys i Jover.

“El nostre espai principal de referència és la mateixa ciutat, l’Hospitalet”. Són paraules de Lara Renard, trapezista de professió i codirectora del festival, impulsat per l’entitat local Bipol.art, que té el suport de l’Ajuntament de l’Hospitalet i la Generalitat. Aquesta jove trapezista valenciana de 28 anys, instal·lada a Barcelona des dels 18, repassa a Cultura B el bon moment de salut d’un festival que no s’explica sense tenir en compte l’aposta cultural de la segona ciutat de Catalunya. “L’Ajuntament fa temps que està apostant per la cultura. Durant tot l’any hi ha una programació potent. Quan una ciutat té tan clara la seva idea cultural, això va formant un nucli”, afirma Renard. De fet, creu que l’Hospitalet “ja és un referent per al món cultural català i pot esdevenir un referent internacional”. En aquest escenari, remarca que el suport de les institucions cap al món de les arts escèniques és més aviat escàs, però insisteix a dir que cal celebrar quan hi ha apostes valentes. “Hem de valorar el que tenim, sobretot si fem la comparació amb altres llocs”, afegeix Renard.

Una programació molt variada

Per Amor a L’Hart presenta una programació de tres dies molt plural, amb presència d’artistes locals, estatals i internacionals (podeu consultar la programació en aquest enllaç). “Sempre busquem un equilibri. Tenim clar que els artistes catalans sempre hi han de ser perquè cal generar un circuit per a tota l’oferta de qualitat que hi ha. I, per aconseguir una bona barreja i tenir altres mirades, també ens interessa molt obrir portes”, explica Renard.

peramoralhart2

El festival fa una aposta pel talent local i internacional. Foto cedida

El festival ha creat una oferta que genera un bon equilibri entre el públic general i el mateix sector del circ i la dansa. Un públic entre el qual hi ha molts hospitalencs que fa anys que repeteixen. “Hi ha un noi, en Pau, que va amb cadira de rodes i troba moltes facilitats d’accés, i cada any ve. I, com ell, moltes altres persones amb qui també tenim moltes anècdotes. A banda, hi ha nova gent que va apareixent. Tenim una consolidació del públic local molt àmplia”, afirma satisfeta la codirectora del certamen.

Circ amb mirada social des del barri de la Florida

Entre els espectacles de circ dels quals podrà gaudir el públic n’hi ha un d’especial. És el Todo en caja de Kanaya Circus, nascuda el 2016 a Cornellà i que té com a cap visible Pol Vives. Aquesta companyia és la impulsora, juntament amb el departament dels Serveis Socials de l’Ajuntament de l’Hospitalet, del projecte Florida Circus Time, una iniciativa de circ social per a joves del barri hospitalenc de la Florida que es va posar en marxa el 2018. “Tot l’espectacle gira entorn del problema de l’habitatge que hi ha a la Florida i de les derivades que genera”, explica Vives a Cultura B. Todo en caja no busca el virtuosisme tècnic ni el lluïment dels artistes, sinó “explicar una història i uns fets que viuen de prop els 14 artistes –joves en edat de cursar l’ESO– del projecte”, diu Vives. L’objectiu és fer denúncia social a través de portar el públic cap a la reflexió. L’espectacle no té un contingut reivindicatiu explícit, sinó que es busca que es plantegin situacions que ajudin a fer visibles “problemàtiques com els desnonaments o que cinc o sis famílies visquin en un pis de 50 metres quadrats”, afegeix Vives.

Sis anys després de l’estrena del Florida Circus Time, Vives celebra que el projecte ha anat fent passos endavant i consolidant-se. “Som una família i hem anat madurant. Tenim codis de respecte, d’acolliment, tractem problemàtiques dels joves… I ara sentíem que el festival Per Amor a l’Hart era l’escenari ideal per presentar l’espectacle perquè el grup està molt consolidat. El circ és l’eina per fer un treball de base que va molt més enllà de l’aprenentatge tècnic”, afirma orgullós Vives.

Així doncs, divendres, a les set de la tarda, el públic podrà gaudir d’un espectacle que té un component desestigmatizador que el fa únic i que farà que la vintena edició del Per Amor a l’Hart sigui molt més que un festival d’arts escèniques.

lararenard

Lara Rendard, codirectora de Per Amor a L’Hart. Foto: photo.martagc

Lara Renard: “El circ sempre s’ha hagut de treure les castanyes del foc”

En aquesta conversa amb Cultura B, Renard també reflexiona sobre el món del circ. “Mai ha tingut el suport explícit de cap institució o entitat, sempre s’ha hagut de treure les castanyes del foc”, afirma. És per això que aquesta art escènica –“la més antiga de totes”, puntualitza aquesta trapezista– té unes característiques que la fan especial. “La seva resiliència i idiosincràcia no la trobes enlloc. És una art que combina totes les altres”, diu. Una altra reflexió és la que té a veure amb el tractament que el circ rep del periodisme cultural. “Personalment, m’han fet moltes entrevistes, perquè he participat en projectes grans. Però en general fa falta molta més atenció. De fet, per això vam crear la revista Zirkolika des del sector”, conclou Renard.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram