vies

Les vies del tramvia van resistir fins als anys setanta del segle XX i ara han tornat a la llum. Foto: Línia La Rambla

Les obres de remodelació de la Rambla han deixat al descobert un petit tresor ocult que hi havia a sota del paviment: un tram d’uns 50 metres de l’antic carril del tramvia que recorria la Rambla Santa Mònica des de la plaça Portal de la Pau. Els obrers també van trobar llambordes antigues de pedra a pocs metres de la Foneria dels Canons i del monument a Colom.

De moment, les obres continuen i l’Ajuntament està avaluant què fer amb aquests materials. Fonts del consistori han explicat a Betevé que s’avaluaran “possibles opcions i possibles ubicacions allà on es consideri en el marc de la reforma global de la Rambla”. S’obre la porta, doncs, a reubicar algunes d’aquestes peces en l’entorn, aprofitant el seu valor històric.

Cal recordar que sota el paviment de la Rambla hi ha part de les muralles de Barcelona, enderrocades per poder ampliar la ciutat a mitjan segle XIX. Per tant, és probable que es trobin més tresors ocults.

Prova testimonial

Per a Daniel Venteo, historiador i autor d’Autobiografia de Barcelona. La història de la ciutat explicada a través dels documents de l’Arxiu Municipal, entre altres obres, la troballa és molt més rellevant del que sembla. “La reaparició de les vies del tramvia adquireix un protagonisme inesperat però merescut. Va ser a la Rambla, tot i que a la part alta, per on va circular el primer tramvia de la història de Barcelona, que el 1872 comunicava el pla de la Boqueria amb els Josepets”, diu Venteo.

Les vies i les llambordes, immortalitzades per Ricard Baños, al documental Barcelona en 1908. Vista tomada desde un tranvía són una prova testimonial que “la Rambla era un dels escenaris habituals de les jornades revolucionàries que periòdicament tenien lloc a la ciutat. Aquestes llambordes han format part de nombroses barricades entre les dècades de 1830 i 1930”, revela Venteo.

Pel que fa al tramvia, és història viva de la ciutat i de com era la mobilitat a la ciutat. “La línia del tramvia va sobreviure a la construcció dels túnels del metro durant els primers anys de la dècada del 1920 en el passeig central de la Rambla”, detalla l’historiador, però “no va aconseguir sobreviure a la supremacia de la xarxa del bus i del transport privat”. “L’asfalt finalment va ocultar les vies després de la supressió dels últims tramvies l’any 1971 i la reforma de la nova Rambla permetrà conservar aquest testimoni singular de la Barcelona històrica”, afegeix Venteo. Ara només queda esperar si a més de vies i llambordes els obrers trobaran algun altre tresor.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram