L’esperat carril bici de la plaça Catalunya, finalment, no es farà. Ja han passat més de tres anys des que es va aprovar la mesura als pressupostos participatius de juliol de 2021, però el projecte mai s’ha arribat a materialitzar.
La notícia la van anunciar els veïns i veïnes de la Xarxa Veïnal del Raval en un tuit que denunciava la manca d’arguments per part de l’Ajuntament. “Es tomba sense donar-nos alternatives, ni nou calendari”, asseguraven dimecres. També afirmaven que la decisió “incompleix un Decret d’Alcaldia d’obligat compliment”.
Avui ens han comunicat que el #CarrilBici de la #PlaçaCatalunya aprovat pels #PressuspostosParticipatius NO ES FARÀ. S’incompleix un Decret d’Alcaldia d’obligat compliment.
I es tomba sense donar-nos alternatives, ni nou calendari. Aquesta és la nova política del @pscbarcelona?
— XarxaVeinalRaval (@RavalXarxa) January 10, 2024
La Flora Muñoz, de la Xarxa Veïnal del Raval, explica que se senten “decebuts” tot i que confessa que “es veia venir”. Muñoz critica que “no s’entén com des de l’anterior govern no va quedar tancat el projecte”. Sobre la reunió que van fer amb l’Ajuntament diu que “tot eren bones paraules i ens parlaven d’intencions, però van venir a la reunió sense cap mena de concreció”. A més, qüestiona la decisió perquè “ja hi havia un projecte, un calendari i un pressupost”, i es pregunta “de veritat és tan fàcil dir que no es fa? On han anat a parar aquests diners pressupostats? Hi ha un decret i es va votar, no entenem que de sobte això ja no tingui cap valor”.
La tinent d’alcalde d’Urbanisme del passat govern municipal, Janet Sanz, dels comuns, es va fer ressò de la notícia i va carregar contra el govern socialista: “A Barcelona, Collboni, l’únic alcalde progressista que aplica les mesures de PP i Vox contra la bici”.
Primer va ser desmuntar el carril bici de Via Augusta, després limitar la circulació de bicis a Ciutat Vella, i ara que no faran el carril de Plaça Catalunya que és indispensable
A Barcelona, Collboni, l’únic alcalde progressista que aplica les mesures de PP i Vox contra la bici https://t.co/Ks5pj99Ekn
— Janet Sanz 🇵🇸 (@janetsanz) January 10, 2024
Davant les crítiques rebudes, el conseller de districte del PSC, Marc Martínez, va respondre justificant que el carril bici de plaça Catalunya “surt de la lògica dels pressupostos participatius 2019-2023 perquè durant el mandat anterior van ser incapaços d’executar-se”.
Només hem dit que surt de la lògica dels pressupostos participatius 2019-2023 perquè durant el mandat anterior van ser incapaços d'executar-se. El govern @pscbarcelona no ha renunciat a la connexió CV-Eixample i per això vam comunicar a les impulsores que ho seguirem treballant. https://t.co/8Pj4sednSA
— Marc Mtnz. Navarro (@marcmartinezn) January 11, 2024
Una connexió entre eixos de Barcelona
La mesura que ara s’ha tirat endarrere consistia en la creació d’un carril bici “a la calçada ampla a tota la plaça Catalunya per la banda exterior”. Pretenia oferir una alternativa real, còmode i segura de transport entre els principals eixos de la ciutat com són les Rambles, la Gran Via, el passeig de Gràcia i el Portal de l’Àngel.
L’existència d’aquest carril bici hauria millorat l’accés a Ciutat Vella, ja que la plaça Catalunya, tot i ser un punt clau de la ciutat, pot ser una barrera urbana, com passa amb la bici. Així ho explicava l’impulsor individual de la iniciativa, Albert Valls, al Línia Eixample l’any 2021: “Jo treballava a la zona de la rambla Catalunya i Pelai i veia les dificultats que hi ha quan vens de l’Eixample en bici per anar cap a Ciutat Vella”. La Xarxa Veïnal del Raval va fer costat a Valls en la presentació del projecte.