Easyjet avió baix cost

Un avió d’Easyjet a l’aeroport del Prat de Barcelona. Foto: Arxiu / ACN

El Ministeri de Consum ha multat amb més de 150 milions Ryanair, Vueling, Volotea i Easyjet per cobrar una tarifa extra per l’equipatge de mà, tal com ha avançat la Cadena SER. A més, s’han investigat altres pràctiques que es podrien considerar “abusives”.

Per exemple, el cobrament del suplement per la reserva de seients contingus per acompanyar menors i dependents, falta de transparència en la informació precontractual sobre el preu final del servei i no permetre pagar en metàl·lic a l’aeroport per aquests serveis o altres d’addicionals. Fonts del ministeri han confirmat l’expedient, tot i que no han facilitat els noms de les companyies ni l’import de la multa.

La Direcció General de Consum va fer la investigació i les propostes de sanció a les companyies afectades, que van fer al·legacions a la Secretaria General de Consum i Joc. Aquest ens va estudiar-les i va comunicar la resolució final de sancionar a les aerolínies fa unes setmanes. Això significa que les aeorlínies encara tenen una altra via administrativa per apel·lar, que és presentar un recurs d’alçada davant el ministre de Consum. Si la resolució d’aquest recurs tampoc els és favorable, poden recórrer als tribunals perquè s’haurà esgotat la via administrativa. Fonts del ministeri han deixat clar que tenen “l’obligació de vetllar pel compliment de la llei, garantir el respecte als drets de les persones consumidores i el deure d’oferir les mateixes garanties a les companyies afectades”.

“Han estat inflant il·lícitament els beneficis”

Per la seva banda, associacions de consumidors com FACUA i ASUFIN han celebrat la decisió. “Han estat gairebé sis anys batallant per a aconseguir que les autoritats actuessin contra unes pràctiques amb per les que les aerolínies han estat inflant il·lícitament els seus beneficis i per fi ho hem aconseguit”, assenyala Rubén Sánchez, secretari general de FACUA, que anima als usuaris afectats a reclamar el seus diners.

Asufin, entitat que manté una demanda col·lectiva contra Volotea, que actualment es dirimeix al Suprem, diu en un comunicat que esperen que la decisió serveixi de fre efectiu a la “impunitat amb la que les companyies ningunejaven els drets del consumidor dels seus clients”.

Com pots reclamar els teus diners?

FACUA explica que els consumidors tenen dret a reclamar la devolució dels càrrecs extra, i assenyala que està tramitant nombrosos casos en defensa d’afectats. En cas de rebre resposta negativa de les aerolínies, l’associació insta a interposar denúncies davant de les autoritats de consum (en el cas de Catalunya, l’Agència Catalana de Consum), sol·licitant sancions, i també acudir als tribunals. Explica que és un procés que no suposa cap cost econòmic per a la persona afectada, ja que per a quantitats inferiors a 2.000 euros no és obligatori comptar amb advocat ni produrador.

Concretament, la pràctica incompleix la Llei de Navegació Aèrea, on diu que el transportista ha de dur gratuitament en cabina els objectes que dugui el viatger, amb l’única excepció de raons de seguretat. A més, l’article 82 del Reial Decret Legislatiu 1/2007, del 16 de novembre, estableix com a clàusules abusives aquelles “estipulacions no negociades individualment i totes aquelles pràctiques no consentides expressament que causin, en perjudici del consumidor i usuari, un desequilibri important dels drets i les parts que es derivin del contracte”, entre altres supòsits.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram