Cadireta de cotxe

Foto: rawpixel / Freepik

A partir del setembre canvia la normativa que regula la cadireta infantil per viatjar en cotxe. Els infants que mesurin 135 cm o menys han de viatjar sempre i de manera obligatòria amb un sistema de retenció infantil (SRI) quan van en cotxe, encara que sigui per un trajecte curt. Aquesta ha de ser homologat i adequat al seu pes i alçada, sempre ha d’estar cordada i ha d’estar en bones condicions i ben fixada.

Dues normatives han regulat fins ara les cadiretes infantils. Són les següents:

  • Reglament ECE R44,  vigent des del 1981, que classifica els sistemes de retenció infantil per pes. Són les més habituals i es classifiquen en quatre grups: 0/0+, 1, 2 i 3 (fins als 12 anys i 36 kg).
  • R129 o I-Size, que el 2013 s’aprovava per incloure millores en aquests sistemes obtingudes gràcies als avenços tecnològics. El sistema I-Size es basa en l’alçada de la criatura i un pes màxim, i deixa llibertat als fabricants per establir uns mínims i màxims de cada model, que van dels 40 cm al metre i mig, aproximadament.

La cadiretes que desapareixeran

El principal canvi, doncs, és que ara només caldrà saber quant mesura l’infant, i l’edat ja no té rellevància. Per tant, les cadires R44, que són les més habituals, desapareixen. Des de fa un any, de fet, ja no es poden fabricar, però a partir del setembre tampoc es podran vendre les que quedin en estoc. Cal tenir en compte que això afecta als fabricants, però també als particulars que vulguin vendre en plataformes de compra i venda online, que podrien ser denunciats. Això no vol dir que calgui canviar les cadiretes R44 homologades que ja tenim, que encara seran vàlides per circular si estan en bon estat.

Ara el Parlament estudia la forma de regular la venda per evitar que se segueixin venent R44, per exemple per plataformes de segona mà. De fet, alguns fabricants i experts del sector han alertat sobre el risc que pot suposar adquirir una cadireta de segona mà, ja que no està garantit que sigui homologada ni que estigui en bon estat, fet que podria disminuir la capacitat de protegir l’infant en cas d’accident.

La nova normativa…

  • Millora la seguretat infantil. Les cadires han de superar una prova d’impacte addicional en el procés d’homologació. Per tant, s’incrementa la seguretat en els impactes laterals.
  • La nova normativa també ofereix un millor ancoratge al vehicle, ja sigui per ISOFIX al cotxe (preferentment) o amb fixació als cinturons de seguretat. El nen o nena estarà més segur en cas de frenada brusca o impacte.
  • Es garanteix que tots els seients de la part posterior del cotxe es puguin utilitzar almenys fins als 15 mesos d’edat. Amb això es promou que s’utilitzin en el sentit invers a la marxa, una opció molt més segura per als infants.
  • A diferència del sistema ECE R44, es mesura el rang de la cadira segons l’altura del nen. Es prescindeix, per tant, de l’habitual classificació de grup 0/0 +/I/II/III, que classificaven per pes i edat.

Recomanacions dels Mossos

  • Assegureu-vos que el sistema està ben ancorat al vehicle i que el nen està ben col·locat.
  • Adapteu el sistema al creixement progressiu del menor.
  • Fins als 150 cm és recomanable que continuïn fent servir un sistema de retenció infantil.
  • Assegureu-vos que el sistema està homologat. Comproveu el distintiu o etiqueta corresponent.
  • Es recomanable instal·lar el sistema a la part central dels seients de darrera per evitar els efectes d’un impacte lateral o frontolateral.
  • Si excepcionalment heu de col·locar el sistema als seients davanters, desconnecteu els coixins de seguretat (Airbag) en els casos que el nen viatgi en sentit contrari a la marxa.
  • Viatgeu amb infants o no, porteu sempre el sistema ben subjectat i instal·lat al cotxe.
WhatsAppEmailXFacebookTelegram