Estadi Olímpic

L’Estadi Olímpic és un dels emplaçaments que habiliten transports especials per als concerts multitudinaris. Foto: Jordi Borràs/ACN

Els grans esdeveniments que se celebren a Barcelona ho fan, generalment, en dos grans espais: Montjuïc i el Fòrum. És per aquest motiu que s’habiliten serveis de transport públic especials per tal de poder organitzar de forma efectiva els milers de persones que es desplacen fins a aquests punts de la ciutat en aquestes ocasions.

Malgrat això, s’ha indagat poc sobre com són els dispositius de mobilitat per a esdeveniments privats de gran format. Qui els paga? Quants n’hi ha anualment? Qui se n’encarrega? El diari Línia ha preguntat a diferents operadors de mobilitat sobre aquesta qüestió i ha pogut fer-ne una radiografia.

Grans festivals

Entre el 29 de maig i el 2 de juny passat es va celebrar, al Parc del Fòrum, el Primavera Sound. Es tracta del festival més important de la ciutat, i en la seva darrera edició va aconseguir congregar 268.000 persones. Preveient la gran afluència d’espectadors, la companyia Tram, un grup empresarial on hi ha TMB, Ferrocarrils de la Generalitat, FCC i Globalvia, entre altres, va anunciar que durant les nits que durés l’esdeveniment el servei de tramvia del Besòs funcionària de forma ininterrompuda.

Així mateix, TMB va posar en marxa un dispositiu especial a la línia groga de metro amb “més trens i més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions del centre i a les més properes a l’esdeveniment musical”, és a dir El Maresme | Fòrum, Selva de Mar i Besòs Mar. A més, es van habilitar dos serveis especials de bus que enllaçaven el Parc del Fòrum amb la plaça de Catalunya.

Qui va pagar-ho? Segons ha explicat TMB en declaracions a aquest diari, quan hi ha “festivals de gran format”, els transports són sol·licitats “pel promotor, i el dispositiu de TMB depèn de les circumstàncies i del moment”. “La fórmula habitual és que el promotor es faci càrrec del cost íntegre del servei que sol·licita per al seu esdeveniment”, afegeixen les mateixes fonts.

En canvi, en el cas dels serveis de Ferrocarrils de la Generalitat que es posen en marxa durant el festival Sónar, que se celebra a l’Hospitalet, l’empresa pública diu que “cada esdeveniment té un dimensionament d’oferta, tant de trens com de personal en estacions, que permet garantir la capacitat necessària i la fluïdesa i seguretat de tots els desplaçaments”. En aquest sentit, afegeixen, el cost és “variable segons l’esdeveniment i segons l’any, però en tot cas és compatible amb l’increment d’ingressos, i així es dimensiona cada dispositiu de transport, amb uns costos acotats a l’increment d’ingressos per no generar un dèficit”. Dit d’una altra manera, FGC afirma que l’augment de viatges serveix per pagar els costos que suposa l’ampliació del servei.

El Sant Jordi i l’Estadi Olímpic

Aquestes fórmules canvien lleugerament si ens centrem en els esdeveniments que se celebren a Montjuïc. En aquest cas, és Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) qui gestiona els dos espais i qui posa en marxa els dispositius de transport per a esdeveniments privats, com els concerts multitudinaris que, segons l’empresa municipal, reuneixen més de 200.000 persones durant la temporada d’estiu, o els partits de futbol que enguany el Barça ha jugat a l’Estadi Olímpic.

Des de TMB, i tal com confirma B:SM, assenyalen que hi ha un conveni entre les dues empreses municipals per garantir la mobilitat. “Per facilitar l’accés en transport públic a aquests espais, TMB reforça el servei de bus, la línia regular 150 o bé s’habilita un servei especial de baixada, si ja és fora de l’horari del 150, que circula de set del matí a nou de la nit, des de l’Anella Olímpica fins a la plaça d’Espanya”, apunten des de TMB. “El conveni convé una fórmula mixta de finançament del cost del servei entre validacions i B:SM, que assumeix part del cost, depenent del nombre d’hores i cotxes que es necessitin per cobrir el servei, que va en funció dels assistents a l’esdeveniment”, afegeixen.

En aquest sentit, el Línia no ha pogut tenir accés a aquest conveni i B:SM no ha detallat els termes d’aquesta fórmula mixta de despesa, de tal manera que, en aquest cas, aquest diari no ha pogut saber si hi ha alguna quantitat assumida pels promotors dels concerts.

Per la seva banda, des de la CGT expliquen que, segons els consta a ells, “quan hi ha un esdeveniment d’aquesta mena és l’organització del concert qui paga el servei a Transports de Barcelona”. “El servei el fan conductors suplents que no tenen un servei fix dins de la seva jornada ordinària”, detallen.

Amb tot, des del Línia hem volgut recopilar quants d’aquests grans concerts requereixen habilitar un transport especial. En total, des del juny del 2023 en són una cinquantena, com es pot veure a la taula de sota.

En el cas dels partits del Barça, i segons expliquen des de TMB, és el club esportiu qui assumeix el cost de les llançadores que s’habiliten cada dia de partit.

La música, en dades

L’any 2018, el darrer en què l’Ajuntament ofereix dades, a Barcelona es van programar 6.075 concerts en una vintena de sales com l’Apolo, el Diobar, el Jamboree o l’antiga sala Barts.

Els 189 festivals de la ciutat, entre els quals hi ha el Sónar, el Primavera Sound o el Cruïlla, per la seva banda, van sumar 2,5 milions d’assistents, cosa que significa un milió menys que tot el públic que arrosseguen les sales de concerts: 3,5 milions d’espectadors, xifra en la qual s’inclouen els dels concerts que se celebren al Palau Sant Jordi.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram