vies tren

Les vies, al seu pas per la frontera entre Santa Eulàlia i la Torrassa. Foto: Línia

El soterrament de les vies del tren al seu pas per l’Hospitalet és una de les grans obres metropolitanes més esperades i necessàries. Si bé és cert que hi ha un projecte sobre la taula que preveu cobrir sis quilòmetres de vies de les línies de Vilafranca i de Vilanova que esquincen la ciutat, els mesos passen i el neguit per un possible nou retard sobrevola l’ambient.

I no és per a menys, atès que aquest projecte ha estat molts anys al calaix, tot i les nombroses promeses dels diferents governs estatals. El 2018, el govern de Mariano Rajoy ja va anunciar que tiraria endavant el soterrament per uns 600 milions d’euros, un compromís que va entomar després el govern de Pedro Sánchez quan va arribar a la Moncloa.

Des d’aleshores, les promeses i ratificacions del projecte s’han succeït. Fins i tot Adif va anunciar el març de l’any passat que havia adjudicat la redacció del projecte. Tanmateix, l’horitzó de les obres encara és llunyà i hi ha qui es pregunta si hi ha previst cap termini per al seu inici.

El projecte de soterrament té previst cobrir sis quilòmetres de vies

Això és el que precisament va preguntar la senadora d’ERC Adelina Escandell a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, a mitjan novembre en una sessió a la cambra alta. En la seva resposta, Sánchez va tornar a ratificar el compromís del govern estatal amb el soterrament. “Ho he traslladat diverses vegades a Núria Marín: aquest govern complirà amb la seva promesa”, va respondre la ministra, que va destacar que, fruit del cobriment de les vies, la ciutat guanyarà 120.000 metres quadrats d’espai per a zones verdes. De fet, Marín ha assenyalat en diverses ocasions que tenen pensat convocar un concurs internacional per buscar el millor projecte per a aquesta zona alliberada.

“És la transformació urbana més important que ha de viure l’Hospitalet i és clau per a la cohesió social i territorial”, apunta el candidat d’ERC a l’alcaldia, Jaume Graells, que va visitar Madrid fa uns dies per demanar “concreció” amb el soterrament. De fet, Escandell va haver de repreguntar a Sánchez per obtenir algun termini d’execució del projecte més concret.

L’estudi informatiu, el 2023

Així i tot, la ministra només va anunciar que enllestiran l’estudi informatiu durant l’any vinent. “Hem de fer bé les coses”, va argumentar Sánchez per evitar dir cap termini concret. “Hem d’advocar per les millors solucions abans de plantejar terminis irreals”, va concloure. Mentrestant, projectes de soterrament com el de Montcada desencallat el dia 30 de novembre –segons va anunciar Sánchez via Twitter– o el de Sant Feliu–les obres del qual estan en marxa– avancen.

Des del consistori de l’Hospitalet es remeten a les paraules de la ministra al Senat, però a peu de carrer hi ha una certa sensació d’escepticisme que es resoldrà el dia que arribin les excavadores. Així ho expressen des de l’Associació de Veïns del Gornal, un dels barris que pateix més la separació que provoquen les vies. Sense anar més lluny, la mateixa senadora Escandell va recordar que la presència d’aquestes línies ferroviàries –més la del Carrilet, que es va soterrar durant els 80 i que travessava l’avinguda del mateix nom– “han marcat el desenvolupament urbanístic de la ciutat”, amb barris que s’han desenvolupat de manera independent de la resta de la ciutat. I, com diu la dita, d’aquella pols venen aquests fangs.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram