Recollida Porta a Porta

La recollida Porta a Porta a Sant Andreu ha generat moltes queixes al síndic de Barcelona. Foto: Twitter (@fans_portaaporta)

El síndic de Barcelona va presentar aquest dilluns el seu informe anual. Es tracta de la primera presentació d’aquesta mena feta per David Bondia, el nou defensor de la ciutadania a la capital catalana des de finals de 2021.

En total, el síndic ha dut a terme 3.421 actuacions. D’aquestes, 2.568 són queixes tramitades, 808 consultes, 41 actuacions d’ofici i quatre visites de barri. “L’any 2021 s’ha donat la raó a la ciutadania, totalment o en part, en un 62% dels casos”, diu l’informe.

Les queixes, per temes

La mobilitat i el transport és el que més molesta la ciutadania barcelonina. Han estat 498 les queixes rebudes en aquest àmbit. Una de cada cinc queixes hi té a veure.

Les queixes sobre comerços o altres activitats econòmiques (324), les que tenen a veure amb la seguretat ciutadana (235) o les que assenyalen el mal funcionament de l’administració pública (223) segueixen la mobilitat en aquesta llista.

Val a dir que altres temàtiques com l’habitatge o les dificultats d’accés als serveis socials no es troben entre les principals queixes. Amb tot, són temes que preocupen molt el nou síndic, i per això s’hi han redoblat esforços a través de les actuacions d’ofici.

Els districtes que més es queixen

Les dades del síndic indiquen que les queixes de la ciutadania s’han repartit de manera desigual entre els districtes. L’Eixample (332), Sant Martí (238), Sant Andreu (205) i Sants-Montjuïc (195) són els que més queixes han generat. “Els segueixen Horta-Guinardó (173), Ciutat Vella (144), Gràcia (143) i Nou Barris (138)”, diu l’informe. Per la seva banda, Sarrià-Sant Gervasi (118) i les Corts (76) se situen a la cua.

Malgrat aquestes xifres, cal tenir en compte que els districtes tenen una demografia molt diferent. En aquest sentit, els districtes amb més queixes per habitant són Sant Andreu, amb una queixa per cada 730 persones, i Ciutat Vella, amb una queixa per cada 760. En el primer cas, en gran part el malestar s’ha produït per la recollida Porta a Porta, mentre que en el segon cas parlem d’una zona que històricament genera moltes queixes.

Curiosament, els dos districtes amb menys queixes per habitant són emplaçaments tan diferents com Sarrià-Sant Gervasi i Nou Barris. Els dos tenen una queixa per cada 1.250 habitants.

Més enllà d’això, resulta sorprenent veure que el síndic ha rebut 730 reclamacions del veïnat d’altres municipis. Aquest element denota la relació ineludible entre la capital catalana i la seva metròpoli. “Ens han arribat queixes d’altres poblacions, i, en conseqüència, s’han derivat a altres organismes”, expliquen des de la Sindicatura.

Qui coneix el síndic?

El síndic reconeix que continua sent una institució molt allunyada dels joves. La població d’entre 18 i 34 anys “gairebé no es dirigeix a la Sindicatura per solucionar les possibles problemàtiques que pateix vinculades a un servei municipal”. Només un 1% de les queixes o consultes han estat fetes per persones d’aquesta edat. En canvi, el 65% de les denúncies són de persones de més de 50 anys.

Passa el mateix amb la població estrangera, que segons el síndic “no coneix o potser no té confiança en la Sindicatura”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram