Autobusos

Un 15% de la plantilla de conductors d’autobusos de TMB està de baixa. Foto: Arxiu

Conduir un autobús no és una feina senzilla. Moure més de 12 tones d’acer i de plàstic pels carrers d’una ciutat és una activitat que precisa concentració i habilitat. Dirigir un vehicle que té entre 12 i 18 metres de longitud en hora punta no és una tasca apta per a tothom. I si això ja és difícil, quan hi ha passatgers malhumorats o nerviosos, la feina encara es complica més.

En aquest sentit, Octavi Fernández, integrant del comitè d’empresa i de la secció sindical de TMB a CCOO de Catalunya, reconeix que la relació amb els usuaris és una de les parts més difícils de la feina dels conductors d’autobusos. “A diferència del que passa en els trens o els metros, nosaltres estem directament en contacte amb els usuaris” diu.

Per a ell, però, el problema més greu sorgeix de la manca de conductors que assegura que hi ha al servei de TMB. “Això ho nota la ciutadania”, afirma per afegir que alguns usuaris focalitzen la seva frustració en els conductors. “Quan et diuen fill de puta el primer dia, passes, el segon, també, però el tercer t’acaba afectant”, explica.

Els atacs verbals, que en el cas de les dones sovint passen pels insults sexistes, són habituals. Malauradament, també hi ha usuaris que, no contents amb la paraula feridora, decideixen arribar a les mans. “A mi mai m’han agredit, però tinc companys a qui durant la covid els han escopit, i altres als quals han atracat a punta de navalla”, lamenta Fernández. En aquest sentit, els serveis a la nit sempre són més perillosos.

No és l’única mena de conflictes amb els quals han de bregar els conductors. També hi ha situacions en què han d’aturar l’autobús perquè hi ha baralles entre passatgers. “Fent la línia que passa pel costat de l’Hospital del Mar, recordo baralles a cop de bastó entre persones d’edat avançada que es discutien per asseure’s als seients reservats”, relata Fernández.

Un curs per gestionar conflictes

És per aquests motius que l’empresa Transports Metropolitans de Barcelona oferirà, de nou, un curs a la seva plantilla per aprendre a gestionar situacions de conflicte. Titulat com a Formació sobre Gestió Eficaç d’Emocions i Conflictes per a Personal de Conducció, es tracta d’una iniciativa valorada en més de 120.000 euros i que tindrà una durada de dos anys.

Així queda recollit en els documents als quals ha tingut accés el diari Línia i on s’especifica que Transports Metropolitans de Barcelona vol “formar uns 3.500 empleats del col·lectiu de personal de conducció d’autobusos en dos anys”. Un 40% de la plantilla rebrà el curs el primer any i el 60% restant, el segon any.

Es volen impartir més de 230 jornades lectives a grups de no més de quinze treballadors. Alhora, per impartir els cursos es contractaran psicòlegs o pedagogs que acreditin “un mínim de quatre anys d’experiència en la docència en el camp de la gestió eficaç d’emocions, el mindfulness i els conflictes en organitzacions empresarials”.

Absentisme i estrès

Els nivells d’absentisme per baixa laboral a la plantilla de conductors de TMB és, segons Fernández, “insostenible”. “Ara, un 15% de la plantilla està de baixa, més o menys uns 600 treballadors, però hem arribat a tenir un de cada cinc conductors fora de servei”, denuncia. En gran part, aquest absentisme s’explica pel grau d’estrès que relata que hi ha a la feina.

Segons explica, la manca de personal fa que el servei es deteriori, perquè amb menys conductors minva el nombre d’autobusos circulant i els conductors que estan operatius tenen més pressió. “Has de renunciar als teus descansos per cobrir les baixes”, afirma Fernández. “La gent ens diu que venim tard, però no és culpa nostra”, afegeix.

Tot això fa que els autobusos vagin tard i més plens. Tanmateix, per al de CCOO, la responsabilitat “és de l’Ajuntament, ja que mentre promet treure vehicles privats dels carrers no hi posa més transports públics”.

“És un peix que es mossega la cua: no hi ha personal per estrès i la feien sense personal encara és més estressant”, resumeix el sindicalista. És per aquest motiu que des dels sindicats d’autobusos estan reclamant, mitjançant vagues, una millora del conveni col·lectiu dels conductors.

Dit tot això, cal emmarcar els cursos que ofereix la companyia de transports en aquest context. Fernández es pregunta si “no seria millor contractar més conductors i millorar les seves condicions en lloc de fer cursos de gestió emocional”. Amb tot, reconeix que de la mateixa manera que hi ha milions de ciutadans i alguns tenen mala bava, en una plantilla de més de 3.500 persones és normal que hi hagi conductors que no tenen paciència amb els usuaris i als quals el curs pugui servir-los.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram