Turisme

El sector turístic es recupera fins a apropar-se a les xifres del 2019. Foto: Blanca Blay/ACN

Amb la temporada turística d’estiu a punt d’acabar, comencen a sorgir les primeres valoracions dels darrers tres mesos a Barcelona. Aquest dijous era el Gremi d’Hotels de la ciutat qui oferia un balanç sobre com ha anat l’estiu i, a diferència d’altres anys, l’organització es mostrava satisfeta. Ras i curt, el Gremi assenyalava que “el primer tram de l’any ha estat molt positiu”.

Es tracta, doncs, d’una tendència que la mateixa organització ja va detectar en la seva anàlisi del 2022. Aleshores, el president del Gremi, Jordi Clos, deia que “per fi” podia donar “bones notícies”. Es referia al fet que l’estiu del 2022 l’ocupació hotelera havia estat del 87%. En aquest sentit, durant tot aquest 2023, l’organisme que agrupa els hotels de Barcelona ha detectat una millora encara més substancial.

Pel que fa a dades concretes d’ocupació i preu als hotels de Barcelona, les xifres acumulades del gener a l’agost reflecteixen una ocupació de gairebé el 83%. Això significa un 1,2% menys que el 2019. D’altra banda, el preu mitjà de les habitacions d’hotel s’ha situat en els 174,15 euros, que són 33,2 euros més que el 2019. Respecte a l’estiu, l’ocupació ha estat del 88% (dos punts per sota de l’any 2019 i un punt més que l’any 2022) i el preu mitjà s’ha enfilat fins als 186,6 euros (36,6 més que l’any 2019 i 9,4 més que l’any 2022).

Més enllà de les xifres

Si bé és cert que la recuperació no és total i que l’any passat ja hi havia un clima de bonança, cal dir que el canvi de tendència va més enllà de les dades. El Gremi es mostra avui dia molt més benevolent amb l’Ajuntament de Barcelona. “Hem passat dos anys molt durs en els quals les administracions no ens han donat gens d’ajudes”, deia el director general del Gremi, Manel Casals, l’any passat. En canvi, aquest dijous Jordi Clos assenyalava que “l’Ajuntament ha fet un canvi de visió”. “Hem passat del no a tot a què es contemplin els projectes amb valor afegit que presentem”, va afirmar Clos.

Encara més contundent es va mostrar Casals quan assegurava que, en només tres mesos de mandat de Collboni, els hotelers ja han notat una millora substancial a la ciutat. “Veiem que Barcelona està més neta i menys pintada, i a nivell de seguretat també hi ha una millora, perquè s’ha fet complir l’ordenança cívica gràcies a Albert Batlle”, considera Casals.

Visió pessimista

Des de l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic (ABDT), en declaracions al Línia, no veuen cap novetat en aquest triomfalisme del Gremi. Segons Daniel Pardo, la pressió turística a Barcelona “continua sent la mateixa ara que l’any passat”. “Si mirem els nostres barris, la situació segueix sent insostenible”, diu l’integrant de l’ABDT.

Així mateix, Pardo considera que de moment no s’han apreciat grans diferències al carrer entre l’actual govern de la ciutat i l’executiu encapçalat per Ada Colau l’anterior mandat. “La diferència més gran és en el discurs, perquè el PSC és més turismofriendly i els comuns parlaven de cert decreixement”, afirma.

Finalment, el de l’ABDT creu que el problema més gros, a més de “l’expulsió del veïnat”, és l’impacte climàtic que té el turisme. “El sector és responsable de l’augment de les temperatures i de les onades de calor que hem viscut a l’estiu”, critica Pardo per sentenciar que “és un peix que es mossega la cua”, ja que “la crisi climàtica acabarà impactant en el mateix sector, que perdrà clients”.

A la recerca del nou turista

Contra tot pronòstic, sí que hi ha un element que comparteixen l’ABDT i el Gremi d’Hotels de Barcelona. Aquest dijous, Clos afirmava que, mentre que en altres ocasions el sector havia apostat per augmentar el nombre de turistes a la ciutat, ara Barcelona necessita un canvi de rumb. “Com a destinació estem en un moment de maduresa que ens permet prioritzar la qualitat per sobre de la quantitat”, deia. “El nombre de clients ja el tenim, però ara es tracta de buscar la qualitat dels visitants”, va afegir. Dit d’una altra manera, el Gremi va assumir una petita part del discurs dels moviments socials: no hi ha d’haver més turistes.

Aquí s’acaben les similituds, però, perquè per a Clos, el topall de turistes s’ha de compensar fidelitzant un turista amb més capacitat adquisitiva. “El tipus de client que estem rebent a mesura que els preus pugen és de millor qualitat”, va asseverar Clos a la roda de premsa de dijous. “Venim d’una situació amb la pandèmia en què Barcelona va abaixar el preu i es va crear un flux de turisme low cost“, assegurava per concloure que el sector ara va “pel bon camí”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram