Begudes energètiques

El consum de begudes energètiques s’associa amb l’abús d’internet i de certes drogues. Foto: Diputació de Barcelona

La imatge és freqüent: un jove assegut en un banc, xerrant amb els seus amics i bevent una gran llauna amb un logo llampant. Una beguda energètica.

Monster, Ninja, Rodeo, Burn, Energetica, Missile o Red Bull són algunes de les marques més famoses. Totes elles juguen amb un màrqueting agressiu: noms contundents i dissenys pirotècnics que potencien idees com l’energia, el poder o, fins i tot, la virilitat.

Però són saludables? Representen un problema entre el jovent metropolità? La mateixa Generalitat de Catalunya considera que aquestes begudes “contenen una gran quantitat de cafeïna i altres substàncies com taurina, glucuronolactona o inositol”. A més, contenen sucres. El problema, amb tot, és l’alta concentració de cafeïna que tenen.

“Una llauna equival a dues tasses de cafè exprés, a quatre llaunes de Coca-Cola o a quatre tasses de cafè filtrat”, afirma la Generalitat per afegir que no es recomana el seu consum en “infants, dones embarassades o que alleten i persones amb patologies cardíaques”.

Hi ha més proves que demostren que les begudes energètiques no són gaire saludables. Un estudi de la Universitat de Maryland suggereix que les persones que consumeixen aquesta mena de productes són més propenses a consumir cocaïna i altres estimulants en l’edat adulta.

Una veu més: en un reportatge de TV3, el pediatre i membre de la junta directiva de la Societat Catalana de Pediatria, Pepe Serrano, afirmava que el consum abusiu de begudes energètiques –que ell situava en dues llaunes al dia– eleva el risc de patir “una intoxicació per cafeïna, que pot anar des de tenir malsons o insomni fins a taquicàrdies”.

A tot això cal afegir que aquests productes no estan regulats i, per tant, els menors d’edat, encara que no poden consumir alcohol o tabac, sí que poden beure Monster, Missile o Burn.

A la llum dels estudis, no sembla desencertada la decisió que en Pol, l’educador d’un Espai Jove de la regió metropolitana, va prendre. “Vam prohibir les begudes energètiques, perquè vèiem que el consum era força habitual i crèiem que no els feia cap bé”, explica. “Hi havia joves que en prenien bastant… Unes tres a la setmana”, afegeix.

Així, amb la seva companya de feina van decidir prohibir-ne el consum a l’espai i, sobretot, a les excursions. “Vam veure que portaven patates i altres productes gens saludables, així com begudes energètiques”, diu en Pol.

“És difícil dir si el comportament dels joves canviava quan prenien les begudes energètiques. Jo crec que sí, però no ho podria assegurar”, conclou.

PERFIL DEL CONSUMIDOR
Quasi un de cada tres joves de la demarcació de Barcelona consumeix algun cop a la setmana begudes energètiques. Això és el que es desprèn d’un estudi elaborat per la Diputació de Barcelona l’any 2020 amb una mostra de 8.000 alumnes de quart d’ESO.

Les dades van més enllà d’aquest 31% de jovent que consumeix aquests productes. En els nois, l’hàbit és més present que en les noies. Així, per exemple, el 17% d’ells consumeix diàriament begudes energètiques, mentre que en elles la xifra baixa fins al 7%.

A més, a mesura que avancen les edats el consum va en augment. Si el 14% dels joves de 14 anys prenen productes com Monster, quan arriben als 17 anys la dada ha crescut fins al 27%.

Dit això, potser el més interessant és fixar-se en el perfil socioeconòmic dels joves consumidors de begudes energètiques. Els menors de famílies amb rendes baixes i mitjanes (20%) prenen més begudes energètiques que els d’estrats benestants (17%).

Així mateix, l’estudi determina un element preocupant més. Normalment el consum de begudes energètiques va associat al consum d’altres substàncies nocives en edats primerenques. Els joves que consumeixen tabac, alcohol i cànnabis són els que més consumeixen begudes energètiques.

Passa el mateix amb l’ús d’internet. Una nova imatge: un jove davant la pantalla a altes hores de la matinada bevent Monster, Red Bull, Ninja o Burn. És també una situació clàssica dels nostres dies.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram