Paneque

Paneque, durant la roda de premsa d’aquest migdia del Consell Executiu. Foto: Maria Pratdesaba/ACN

Les paraules del president de la Generalitat, Salvador Illa, pronunciades ahir durant una entrevista a TV3 en referència a la seva voluntat de desbloquejar l’ampliació de l’aeroport del Prat continuen portant cua. Tanta que avui la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha hagut de sortir al pas per dir que la reactivació de l’ampliació de l’aeròdrom no contradiu cap acord amb ERC i Comuns, que van donar suport als socialistes per fer Illa president el mes passat.

I és que, arran de la intenció d’Illa de posar en marxa de nou la comissió tècnica entre governs que analitza el futur de l’aeroport pratenc, constituïda el gener, els republicans i els comuns han aixecat la veu per oposar-se a qualsevol allargament de la infraestructura aeroportuària. “En plena emergència climàtica no té cap sentit ampliar l’aeroport”, s’ha expressat aquest matí en roda de premsa el portaveu dels comuns, David Cid. “No compartim la posició del PSC pel que fa a l’ampliació de l’aeroport”, ha reblat.

Una “línia vermella”

En una línia similar s’han pronunciat aquest matí diferents representants d’ERC, l’altre soci d’investidura del PSC. En concret, la portaveu dels republicans al Parlament, Marta Vilalta, ha avisat Illa que allargar la tercera pista “és una línia vermella” i del tot “incompatible” amb la protecció del medi ambient al delta del Llobregat. Si bé és cert que ahir el mateix president ja va deixar clar que qualsevol actuació a l’aeròdrom es faria amb “criteris de màxim rigor ambiental”, queda clar que els recels entre les tres formacions respecte d’aquesta qüestió no s’han esvaït. De fet, el PSC ha estat un partit que els últims anys ha apostat per una ampliació de l’aeroport que respectés el Delta.

Malgrat les dures paraules dels republicans i dels comuns -fins i tot el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, ha mostrat avui davant dels mitjans el seu rebuig a ampliar l’aeròdrom pratenc-, el PSC ha volgut treure ferro a tot plegat. El president del grup parlamentari dels socialistes, Ferran Pedret, ha assenyalat que la seva formació sempre buscarà “el màxim consens” per millorar l’aeroport amb comuns i republicans i ha demanat “espai i temps” perquè la comissió tècnica que s’ha de reactivar posi una proposta d’ampliació realista a sobre de la taula.

Un acord que no perilla

Amb tot, Paneque ha indicat que la reactivació de la comissió tècnica no vulnera cap acord amb ERC i Comuns, i ha avisat que és “prematur i temerari” pronunciar-se sobre opcions concretes per eixamplar la infraestructura. De fet, Paneque ha volgut deixar clar que el que s’ha aprovat avui és la reactivació de la comissió de cara a aquest mes. La portaveu del Govern també ha recordat que l’executiu d’Illa tindrà en compte el paper que han de tenir els aeroports de Girona i Reus i, més concretament, les connexions ferroviàries amb el del Prat que han d’esponjar el nombre de vols que arriben al país. Aquesta és la gran proposta del territori respecte de l’aeroport i una possible solució per evitar ampliar la infraestructura i malmetre el medi natural que defensen polítics com el diputat dels comuns i alcalde del Prat, Lluís Mijoler.

Sense anar més lluny, el mateix Mijoler ha recordat al president que per definir el futur de l’aeroport cal escoltar el món municipal. “És evident que aquesta comissió és insuficient: a totes dues bandes de la taula seuen els mateixos interlocutors”, ha denunciat l’alcalde pratenc, que ha recordat que els municipis no són “mers territoris que han acollit grans infraestructures de forma passiva”, sinó més aviat “agents clau en el disseny de l’encaix d’aquestes en el territori al qual serveixen”.

Ampliació “pròpia del segle passat”

Mijoler també ha fet una crida al president del Govern perquè descarti una ampliació “pròpia del segle passat” i que “s’emancipi del lobby del totxo”. També li ha demanat que segueixi el camí obert per governs i alcaldes “progressistes” europeus com el laborista londinenc Sadiq Khan, que segons Mijoler entén que el futur dels aeroports passa, entre d’altres, per “descartar ampliacions” i per “adaptar el transport aeri al context d’emergència climàtica”.

Així mateix, les paraules d’Illa d’ahir tampoc han agradat gaire als col·lectius socials contraris a l’ampliació. Des de la plataforma Zeroport, sense anar més lluny, diuen que Illa és un “negacionista climàtic”, ja que insisteix a ampliar l’aeroport. “Tenim una Barcelona massificada i col·lapsada, temperatures desbocades i sequera persistent”, han alertat els ecologistes, que avisen que ampliar l’aeroport del Prat “portarà al rigor mortis deltaic i climàtic”, i han recordat que encara hi ha pendents les compensacions per l’anterior ampliació.

Crítiques dels partits de l’oposició

Qui també ha sortit al pas de les paraules d’Illa sobre l’aeròdrom han estat la resta de partits amb representació al Parlament. La CUP, en paraules de la seva portaveu Laia Estrada, ha carregat contra el Govern, a qui ha assenyalat que la prioritat és que els trens “arribin arreu del territori i a l’hora”, en referència als problemes a Rodalies. Vox, per contra, demana a Illa que directament allargui la tercera pista -cosa que envairia l’espai natural de la Ricarda-, mentre que el PP considera que malgrat les intencions del Govern, els contraris al projecte d’ampliació “guanyaran la batalla”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram