Metro Barcelona

El metro i el bus de Barcelona registren el seu mes amb més passatgers. Foto: Línia

La xifra d’usuaris del transport públic de Barcelona va enfilar-se fins als 62,4 milions a l’abril i superen el rècord que es va registrar a l’octubre, quan va haver-hi 62,04 milions.

Segons les dades provisionals de Transport de Viatgers de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), el bus va créixer quasi un 28% en comparació amb el mateix període de 2023, fins als 20,3 milions, mentre que l’ús del metro es va incrementar gairebé un 15%, fins als 42,03 milions.

Es tracta d’una xifra rècord en la sèrie històrica de l’INE (remunta des de gener de 2012). D’altra banda, el nombre de viatgers d’autobús urbà a Catalunya va pujar un 20% en comparació amb l’abril de l’any passat, fins als 28,3 milions.

El creixement de l’autobús i el metro a la capital catalana ho fa després que al març caigués per primera vegada la xifra de passatgers en tres anys, amb una reducció de l’1,2% interanual en els dos transports públics.

Al conjunt de l’Estat, més de 499,2 milions de persones van fer servir el transport públic a l’abril, un 21% més que fa un any. El transport urbà va pujar un 20%, fins als 307,5 milions, mentre que l’interurbà es va elevar un 20%, fins als 142,9 milions. Dins de l’interurbà va destacar la pujada anual d’un 22% de l’alta velocitat.

Quina capacitat tenen els transports públics?

La capacitat de la xarxa de transports públics no és infinita. Si continua augmentant el nombre de passatgers, hi hauria la possibilitat d’arribar a una situació que pugui tensar el sistema. Estem lluny o a prop d’aquest futur? Segons expliquen des de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), “depèn del lloc” en el qual ens fixem. “Al centre de Barcelona fa falta capacitat, encara que els operadors estan fent tot l’esforç possible per solucionar-ho a través de la compra de més trens”, diuen.

En canvi, si no posem el focus a la capital catalana, l’organització en defensa del transport públic assenyala que, “fora del centre, cal començar a planificar i projectar, però no per una estricta falta de capacitat, sinó per poder millorar els temps de viatge i acostar el transport públic a més gent”. Sigui com sigui, afegeixen, és urgent “acabar noves infraestructures per mirar de descongestionar el centre de la xarxa”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram