Ferrocarrils

Es plantegen dues opcions, una via Lesseps i Plaça Catalunya i l’altra fins a Arc de Triomf. Foto: Arxiu

La consellera de Territori, Ester Capella, ha explicat aquest divendres que la Generalitat encarregarà en els propers mesos un estudi per estudiar la construcció d’un segon túnel de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona, que enllaçaria Sant Cugat i la capital catalana, i permetria donar resposta a la futura demanda davant la “saturació” de l’actual infraestructura.

En una conferència al Cercle d’Infraestructures, la consellera ha comentat que l’obra tindria un cost de 900 milions d’euros i permetria reduir en uns 15 minuts el trajecte entre Sabadell i Terrassa i la capital catalana. Les dues opcions més probables són un túnel que arribi a Plaça Catalunya o fins a Arc del Triomf passant per Lesseps.

La consellera també ha explicat que l’estudi tindrà un cost d’uns dos milions d’euros i que entre els terminis de licitació i aprovació tindran uns terminis “no inferiors a dos anys”. El projecte també inclouria un nou intercanviador ferroviari al centre de Barcelona amb FGC, Metro i Rodalies, el que suposarà una “nova porta d’entrada” a la capital catalana des del Vallès, segons ha destacat la titular de Territori.

“Saturació”

A banda de reduir el temps de viatge en uns quart d’hora, l’obra suposaria multiplicar per 2,5 la capacitat actual de transport i passar de de 60 a 150 milions de viatgers anuals. Segons el Govern reformar les estacions urbanes com Provença o Gràcia per donar cabuda a més trens o eixamplar les andanes tindria uns costos “desorbitats”.

La construcció d’un segon túnel de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona ja es va plantejar fa quatre anys en el pla estratègic de FGC fins al 2030 davant l’increment de la demanda en l’actual corredor. Ara, la pràctica recuperació dels viatgers després de la pandèmia i la introducció de 15 nous trens a la línia, fins a arribar als 24 en hora punta, “dona poc marge de millora”, segons la consellera. “La saturació restarà atractiu”, ha advertit. L’ocupació mitjana dels trens en hora punta del matí, entre set i vuit, se situa al voltant del 80%.

La línia actual es va dissenyar fa més d’un segle i té un traçat sinuós que uneix les dues capitals del Vallès amb Barcelona a través de Sant Cugat. Amb l’entrada dels 15 nous trens, el traçat actual ja ha assolit la màxima capacitat que pot absorbir, amb 32 trens per hora.

Dues alternatives viables

De l’estudi inicial impulsat al 2019, se n’ha desprès que les dues alternatives més viables és que el túnel arribi fins a Lesseps i el trajecte des del Vallès continuï cap a Plaça Catalunya o bé cap a Arc del Triomf. En aquest sentit, l’estudi previ assenyala que són les tenen més opcions per absorbir els increments de demanda (en especial l’opció de Plaça Catalunya), i tenen un menor cost i un major retorn socioeconòmic que l’opció fins a Plaça Catalunya.

A banda, es plantejava una opció en principi descartada que preveu un traçat des de la UAB fins al Bogatell passant per Mundet, però ja deixa clar que “aporta resultats inferiors en nombre de beneficiats interurbans” i no descongestionaria el túnel actual.

En total, es van arribar a posar sobre la taula nou alternatives a través dels corredors d’Horta i Vallvidera des del punt de vista de l’avaluació de costos, l’estalvi de temps, la descongestió de la línia actual, l’impacte en el sistema actual de transport i la inducció de la demanda i el canvi modal, entre d’altres.

La consellera ha fet aquest anunci en una conferència al Cercle d’Infraestructures amb la presència de la majoria de càrrecs del Departament i president d’empreses públiques, i el president de l’entitat organitzadora, Santi Vila, i del president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. Capella ha fet un repàs de les principals actuacions de la conselleria, tant en matèria d’infraestructures i mobilitat com d’habitatge.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram