Agenda Infància 2023

La tinenta d’alcaldia Maria Eugènia Gay s’ha compromès a estudiar les demandes i donar una resposta la primavera de l’any que ve. Foto: Ajuntament de Barcelona

Els nens i nenes de Barcelona han alçat la veu per demanar què volen a l’Ajuntament. Més temps lliure i en família, més ajuda emocional, més acompanyament en l’ús de les pantalles i acabar amb el bullying són les seves prioritats i així ho han fet saber a la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de Vida, Maria Eugènia Gay, en la presentació de l’Agenda dels Infants.

Aquesta Agenda dels Infants recull 11 demandes, 30 propostes i més de 100 idees per millorar el benestar de la infància a la ciutat i és el resultat del programa municipal de recerca social i participació infantil “Parlen els nens i nenes”, que duu a terme l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona.

Maria Eugènia Gay: “No us rendiu, les vostres propostes ens ajudaran a fer un món millor”

Durant l’acte, que ha comptat amb la presència i implicació de més de 450 infants de Barcelona de 10 escoles de la ciutat, la tinenta d’alcaldia s’ha adreçat als nens i nenes i els ha dit que “avui venim a escoltar-vos perquè les vostres propostes ens ajudin a traçar les polítiques que siguin útils i eficaces per vosaltres”, i ha animat els infants a ser participatius: “No us rendiu, les vostres propostes ens ajudaran a fer un món millor. Barcelona ha estat declarada Capital Europea de la Democràcia, i avui vosaltres esteu exercint la democràcia, que significa dialogar entre vosaltres per arribar a acords que us facin progressar, independentment que les vostres opinions siguin diferents.”

Les 11 demandes dels nens i nenes

Les 11 demandes dels nens i nenes per millorar el seu benestar estan totalment interconnectades, ja que unes no es poden entendre sense les altres, de manera que cal tenir-les totes en compte i emprendre accions que permetin avançar en totes elles.

  1. Cuidar la nostra vida amb la família.
  2. Fer equip per acabar amb el bullying.
  3. Tenir cura de la nostra seguretat i no permetre cap violència contra els infants.
  4. Més ajuda emocional i menys pressió sobre com hem de ser.
  5. Més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-nos-hi.
  6. Més temps lliure per jugar i fer les coses que ens agraden.
  7. Una ciutat amable amb la infància on poder jugar i fer vida a l’aire lliure.
  8. Escoltar les nostres opinions i poder participar en les decisions que ens afecten.
  9. Que tothom tingui el que necessita, comprar menys coses innecessàries i compartir més.
  10. Cuidar la nostra vida a l’escola més enllà de l’aprenentatge.
  11. Cuidar el planeta i que hi hagi igualtat entre totes les persones.

D’on surten les propostes?

La recerca arrenca amb l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància de Barcelona, que en aquesta segona edició han respost més de 5.000 infants d’entre 8 i 11 anys de la ciutat de Barcelona, i continua amb tallers participatius a les escoles per cointerpretar els resultats de l’enquesta amb 2.000 d’aquests infants i per recollir les seves propostes de millora del benestar.

La tinenta d’alcaldia s’ha compromès a estudiar amb calma les demandes, propostes i idees dels infants

Durant els tallers, els nens i nenes de la ciutat han identificat quatre temes prioritaris que, justament, coincideixen amb aquells aspectes que l’anàlisi quantitativa dels resultats de l’enquesta han demostrat que són cabdals per al benestar dels infants, o bé que els infants en tenen valoracions més negatives. Aquestes quatre prioritats tenen a veure amb passar temps de qualitat amb la família, amb poder-se sentir segurs, amb un èmfasi especial en acabar amb el bullying, i amb l’ajuda emocional i tenir menys pressió sobre com han de ser.

I per a què serviran?

La tinenta d’alcaldia s’ha compromès a estudiar amb calma les demandes, propostes i idees dels infants i a donar-los una resposta durant la primavera, coincidint amb la primera avaluació triennal i revisió del Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030, en el qual també es compta, entre altres, amb la veu dels infants. Així, doncs, l’Agenda dels Infants arriba en el moment oportú per tal que el govern municipal pugui tenir en compte les opinions, necessitats i punts de vista dels nens i nenes a l’hora de dissenyar i implementar les polítiques públiques d’infància del nou període del pla 2024-2027.

Maria Eugenia Gay Agenda Infancia 2023

Els nens i nenes han presentat les seves prioritats en un acte presidit per la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de Vida, Maria Eugènia Gay. Foto: Ajuntament de Barcelona

Preocupats per les pantalles i el planeta

Si comparem les actuals demandes amb les que ja varen formular a la primera edició de l’Agenda (any 2018),  algunes de les demandes de llavors es fusionen en la segona edició i, en canvi, dues qüestions que ja apareixien el 2018 com a temes transversals, agafen el caràcter de demanda, per la preocupació expressada pels infants i el nombre de propostes de millora formulades: l’ús segur i acompanyat de les pantalles i la preocupació pel planeta.

Pel que fa a les pantalles, els infants expliquen que els agrada fer servir les pantalles i que les necessiten, però també són conscients d’alguns dels seus riscos. Per això demanen més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-s’hi i proposen que les persones adultes els ajudin a fer-ne un bon ús i a controlar el temps que hi passen. Reclamen que es vigilin els continguts i els missatges que els arriben per tal que siguin adequats a la seva edat i demanen tenir alternatives divertides fora de les pantalles. Pel que fa a la nova demanda en relació amb cuidar el planeta, és rellevant destacar que les preocupacions dels nens i nenes són tant en l’àmbit mediambiental com de justícia social.

Diversitat sexual i racisme

A banda d’aquestes dues demandes noves, també es detecten algunes temàtiques noves per continuar avançant en la recerca del benestar de la infància, com per exemple atendre la diversitat sexual i les desigualtats de gènere ja des de la infància; quines són les causes i les conseqüències de les percepcions de racisme expressades pels infants; i també la voluntat dels nens i nenes d’una major implicació de les famílies amb l’escola, un major contacte no només per evitar el bullying -que també-, sinó que les famílies entrin a l’escola en temps lectiu, i que hi hagi espais de trobada i convivència entre famílies a les sortides de l’escola. Cap d’aquestes tres qüestions no es preguntaven a l’enquesta ni tampoc a les preguntes inicials dels tallers participatius, però, en canvi, han agafat força a partir de l’anàlisi de les propostes dels nens i nenes.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram