Arc Metropolità

Roda de premsa dels alcaldes de l’Arc Metropolità sobre les Zones de Baixes Emissions. Foto: Ajuntament de Mataró

Les zones de baixes emissions que totes les ciutats de més de 50.000 habitants han de tenir operatives en el futur no deixen de generar controvèrsia. En aquesta ocasió han estat els municipis de l’Arc Metropolità els que han denunciat que el Govern està treballant en un decret de baixes emissions que seria homogeni i que no tindria en compte les particularitats del territori. Entre les ciutats que conformen l’Arc Metropolità hi ha Granollers, Martorell, Vilafranca del Penedès, Mollet del Vallès, Granollers, Vilanova i la Geltrú, Rubí, Mataró, Sabadell i Terrassa.

L’alcaldessa de Sabadell i presidenta del col·lectiu, Marta Farrés, ha detallat que la Generalitat els ho ha traslladat en una reunió aquest dilluns, un fet que s’ha rebut amb sorpresa perquè no s’ha tingut en compte “la complexitat del país” ni la participació dels municipis. De la mateixa manera, deixaria en paper mullat la inversió en temps i diners que els ajuntaments han fet en els darrers dos anys per definir les seves pròpies Zones de Baixes Emissions (ZBE). “La postura de l’Arc serà d’absolut rebuig perquè deixa de banda el món local”, ha assegurat.

Farrés ha recalcat la “sorpresa” dels batlles de la segona corona metropolitana davant una proposta de decret que rebutgen frontalment “pel temps, les formes i el mètode” en què se’ls ha presentat. “No pot ser que fa un any i mig que treballem una normativa amb els paràmetres que la Generalitat ens havia dit i que ara a tres mesos del 2024 ens presentin un nou decret”, ha criticat l’alcaldessa de Sabadell.

Un dels motius que més ha molestat els alcaldes és la uniformitat de condicions que, diuen, planteja la Generalitat. En aquest sentit, ressalten que els municipis de la segona corona no disposen d’una xarxa de transport públic àmplia com la de les ciutats més properes a Barcelona. Farrés ha criticat que la proposta del Govern “no té en compte la complexitat” de municipis com Mataró, Martorell o Vilafranca, entre altres.

Al mateix temps, els alcaldes de l’Arc retreuen a la Generalitat que la seva proposta “no contempla mesures per reduir l’impacte social”. Acusen el Govern d’estar “restringint indiscriminadament” l’accés d’alguns veïns al seu domicili, i li retreuen que ho faci en ple context inflacionista. “Si tira endavant aquest decret, la nostra postura serà d’absolut rebuig”, ha asseverat Farrés.

Excepcions per a veïns empadronats dins la ZBE

Com a contraproposta, a la reunió de l’Arc Metropolità d’aquest dimarts els consistoris han acordat un model d’aplicació de les ZBE que contempli exempcions i moratòries de caràcter social per esglaonar l’entrada en vigor de les restriccions, previstes a partir del 2024.

Proposen, per exemple, autoritzacions temporals i moratòries per als ciutadans empadronats a la Zona de Baixes Emissions en el moment d’entrada en vigor de la normativa, que podran accedir sense distintiu mentre mantinguin la residència.

Al mateix temps, plantegen excepcions per als conductors amb baixos nivells de renda. També se’n preveuen per als vehicles de treballadors autònoms o assalariats als quals els faltin com a màxim cinc anys per jubilar-se, o els casos de vehicles necessaris per a una determinada activitat professional.

Finalment, proposen un tracte especial per als vehicles dedicats al transport de Persones amb Mobilitat Reduïda o diagnosticades de malalties que requereixin tractaments mèdics.

A banda de les excepcions, els alcaldes de l’Arc han emfatitzat la necessitat de reforçar el transport públic als municipis on es restringeixi l’ús de vehicles privats. Per això han reiterat la demanda d’una zonificació tarifària “coherent” amb l’ús creixent del transport públic, i una ampliació de l’oferta.

Respon el Govern

El Govern de la Generalitat ha trigat poc a contestar les crítiques de l’Arc. L’executiu ha negat que estigui treballant en un decret nou sobre baixes emissions al marge dels municipis, tal com denuncien des de l’Arc Metropolità, i ha expressat “sorpresa” per les queixes d’alguns ajuntaments, que atribueix a una “maniobra política”.

Així ho ha dit la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mireia Boya, que ha assegurat en declaracions a l’ACN que el que sí que hi ha sobre la taula són uns mínims comuns que hauran de complir els municipis de més de 50.000 habitants l’any vinent per reduir les emissions i complir amb el que marca la normativa estatal i europea. Boya ha afirmat que els mínims són fruit d’un treball conjunt dels darrers tres anys amb els ajuntaments catalans de més de 50.000 habitants.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram