ZBE Rondes

L’estudi sobre la ZBE de Barcelona ha estat elaborat pel RACC. Foto: SEIDOR Opentrends / ACN

El 75% de les persones afirmen no haver canviat els hàbits de mobilitat des de l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions a Barcelona l’any 2020. Així ho ha explicat el director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, aquest dimecres durant la presentació de l’Estudi de l’impacte i acceptació de la ZBE de Barcelona. Tot i que el 51% dels ciutadans estan a favor de la ZBE, només el 10,5% dels usuaris habituals de cotxe han canviat la manera de desplaçar-se a partir de la implantació. D’aquests, un 82% utilitza el transport públic, un 12% s’ha passat a la moto i un 6% es desplaça a peu, en bici o patinet. Quatre de cada 10 enquestats suspenen la gestió de la ZBE. L’enquesta s’ha fet a un miler de persones.

De les persones que han canviat de cotxe a transport públic, el 42% ho han fet perquè al seu vehicle no li corresponia cap etiqueta de la DGT, i el 58% assegura que ja es plantejava canviar de modalitat abans. La meitat dels nous usuaris de transport públic ha manifestat, però, que el seu desplaçament habitual ha empitjorat. La meitat creu que és més lent, un 31% diu que és més complicat, un 13%, més incòmode i un 6%, més cansat. Només el 29% dels nous usuaris apunta que els seus trajectes han millorat. L’estudi assenyala que el 64% dels que han desballestat el seu vehicle no coneix la T-Verda, la targeta que proporciona desplaçaments gratuïts en el transport públic durant tres anys.

Per altra banda, un 16% dels usuaris que es desplacen actualment en cotxe o moto han adquirit un vehicle nou a causa de la implementació de la ZBE, el 57% dels quals són residents de l’àrea metropolitana de Barcelona. Malgrat la normativa, només el 4% ha adquirit un vehicle 100% elèctric, elèctric hídrid endollable amb 40 quilòmetres d’autonomia o de pila de combustible. Un 7% ha comprat un vehicle d’etiqueta B (groga).

L’edat mitjana del parc de vehicles continua superant els 10 anys. El 2021, l’edat mitjana era d’11,7 anys, un 0,2% més que el 2019 (11,5 anys). Sobre el repartiment de vehicles segons el seu distintiu ambiental, s’observen “lleugers” canvis entre el 2019 i el 2021: els vehicles amb etiqueta C, 0 i ECO s’han incrementat, i els vehicles amb etiqueta groga, i sense distintiu han disminuït un 2 i un 6% respectivament.

La meitat dels usuaris està d’acord amb la implantació de les ZBE

El 51% dels usuaris està d’acord amb la implantació de les ZBE, sobretot per part dels residents de la ciutat de Barcelona. Sis de cada 10 usuaris aproven la gestió de la ZBE de Barcelona i més de la meitat opinen que la resta de municipis de l’àrea metropolitana haurien de tenir els mateixos criteris per facilitar la comprensió als usuaris. Els residents de fora de Barcelona són els que manifesten més afectació a la mobilitat (26%).

WhatsAppEmailXFacebookTelegram