Un moment de la presentació de l’estudi fet avui. Foto cedida

Catalunya és un país amb una alta penetració i ús de xarxes socials i les més utilitzades són Whatsapp, Youtube, Facebook i Instagram. De fet, el 95% dels catalans majors de setze anys tenen presència diària en alguna xarxa social. Aquestes són les principals conclusions del primer Estudi sobre Xarxes Socials a Catalunya, presentat aquest matí per IMAGINA, agència de Social Media i màrqueting digital, i el Col·legi del Màrqueting i Comunicació de Catalunya.

A la presentació hi ha assistit Oriol Duran, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat de Catalunya, que ha destacat “la importància de realitzar aquest primer estudi complet sobre l’ús i aplicacions de les xarxes socials a Catalunya, ja que és important que els estudis tinguin una lectura feta des de fora, que no la fem nosaltres, per saber quines xarxes socials es fan servir, com es comunica, quina resposta tenen, així com les dades que representen”.

L’estudi s’ha elaborat a partir d’una mostra de 3.500 entrevistats entre els mesos d’abril i maig mitjançant trucades telefòniques i enquestes segmentades. Els resultats posen en relleu l’impacte de les xarxes socials a Catalunya: el 86% dels catalans majors de setze anys té presència diària o quasi diària en alguna xarxa social com Instagram, Tiktok o Youtube. I també l’abast, perquè fins i tot la població major de 65 anys, que té menys presència, fa servir regularment Whatsapp i alguna altra xarxa, com Facebook o Youtube. Si comparem amb altres estudis similars fets a l’Estat Espanyol, els catalans tenim un índex de penetració i ús un 10% superior aproximadament.

Miquel Campmany, degà del Col·legi de Màqueting i Publicitat de Catalunya; Oriol Duran, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat; i Arnau Sanz Ardanuy, Soci Director d’IMAGINA. Foto cedida

Whatsapp i Tiktok, les més usades diàriament

Whatsapp és un canal absolutament consolidat a Catalunya, present en un 90% dels usuaris actius. Youtube, Instagram i Facebook en aquest ordre són les que tenen més usuaris. Per altra banda, un de cada cinc usuaris actius catalans en xarxes socials està a Tiktok, una proporció que augmenta substancialment entre els menors de 45 anys: 1 de cada 3.  Aquesta és la xarxa social, sense contar Whatsapp, amb més ús diari, superant l’hora de mitjana entre els usuaris més joves i s’espera que es converteixi en pocs anys en la més reeixida, després de Whatsapp.

Quant a les compres, el 82% dels catalans majors de 16 anys compra habitualment a través de les xarxes socials, una xifra que anirà a l’alça en els anys vinents si segueix la tendència. Els usuaris també es mostren més positius que negatius respecte a la publicitat i tenen bona percepció a l’hora de pagar a influencers, creadors de contingut i avançar cap a un model menys dependent de la publicitat digital convencional. En general, els influencers tenen molt bona valoració entre els usuaris, però només el 34% dels catalans segueix perfils en català, una xifra que baixa fins al 20% entre majors de 45 anys.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram