pirotècnia responsable

La Traca comercialitza petards especialment dissenyats per a persones amb sensibilitat auditiva i animals. Foto: Guifré Jordan/ACN

La ciutat de Barcelona disposa des d’aquest dilluns d’una caseta de petards de Sant Joan on només es vendran productes de mitja i baixa sonoritat. Es tracta d’un establiment low noise que l’empresa La Traca ha ubicat a la plaça Molina. Comercialitza elements pirotècnics especialment dissenyats per a col·lectius amb sensibilitat auditiva com ara nens, persones grans o fins i tot animals.

Segons ha explicat a l’ACN el CEO de la companyia, Jordi Brau, l’objectiu de la mesura és promoure una pirotècnia més “inclusiva” i “sostenible”, respondre a les demandes de la societat actual i a un model de revetlla cada cop més familiar i on els productes per a infants han guanyat protagonisme.

Per sota de 97 decibels

Jordi Brau ha explicat que l’origen de la línia de petards de baixa sonoritat de La Traca resideix en la iniciativa que l’empresa va emprendre ara fa cinc anys quan va decidir categoritzar els seus productes entre baixa, mitja i alta sonoritat. “Vam considerar baixa sonoritat tot allò que estava per sota de 97 decibels, que és el volum normal d’una conversa”, ha comentat el CEO de la companyia, que ha explicat que des de llavors s’han anat desenvolupant elements pirotècnics d’acord amb aquestes classificacions.

Festa familiar i infantil

Així mateix, també ha assenyalat que el perfil de la revetlla també ha canviat en els darrers anys i ha dit que ha evolucionat cap a una festa més familiar i infantil. “Fa temps hi havia brètols que feien malbé les papereres amb els petards i avui en dia això passa molt menys, és una festa familiar on els elements de color i adreçats al públic infantil han guanyat molt pes”, ha assegurat. “A vegades la societat ens marca el camí”, ha considerat Brau que ha dit que des del sector s’ha de saber escoltar les demandes.

En aquest sentit, ha assegurat que adaptar els seus productes a les necessitats de les persones amb sensibilitat auditiva i als animals és un dels objectius de la companyia. “No es tracta dels petards de Sant Joan, sinó de la pirotècnia en general”, ha assegurat Brau que ha dit que sovint el soroll que fan aquests elements molesta o espanta els animals, les persones grans o els nens. “El que fem és revisar-los i canviar aquest efecte sorpresa que pot generar incomoditat”, ha dit.

Mitja i baixa sonoritat

En el cas de l’establiment de la plaça Molina, els compradors només hi trobaran petards de mitja i baixa sonoritat. Brau ha indicat que l’any passat l’empresa ja va dur a terme una prova pilot a Terrassa instal·lant una caseta amb característiques similars i ha apuntat que enguany han decidit estendre la iniciativa a Barcelona. A més, la companyia ha elaborat també uns tríptics amb informació adreçada als propietaris de mascotes per ajudar-los a gaudir el millor possible aquests dies d’alta presència de pirotècnia a l’espai públic.

A banda de la caseta low noise de la plaça Molina, ha explicat que el 55% dels productes del catàleg de La Traca estan tipificats com elements de baixa sonoritat, per respectar les persones amb sensibilitat auditiva i també als animals. Alhora, ha recordat que des de fa anys l’empresa també treballa per fer productes més sostenibles, frenant la petjada del diòxid de carboni i eliminant els plàstics dels embalatges. En aquest sentit, el 50% dels elements de catàleg de La Traca no contenen plàstic i el 60% utilitza cartró reciclat. Així mateix, ha assegurat que la voluntat de crear productes cada cop més respectuosos amb les persones i el medi ambient és un objectiu compartit pel sector. “Fa deu anys els trons que es venien eren de quinze grams i ara els que oferim són de dos”, ha comentat.

L’empresa catalana encara aquesta revetlla de Sant Joan amb un creixement exponencial de la seva activitat. D’una banda, en aquesta campanya obrirà fins a 180 casetes temporals i durant aquests primers sis mesos de l’any, ha inaugurat nou punts de venda, superant així els 50 establiments arreu del territori espanyol. Amb aquestes noves obertures, assoleix la fita de 50 establiments que la mateixa empresa s’havia marcat per al 2025.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram