Creuer

El Port de Barcelona afirma que a partir de 2030 els vaixells es podran connectar a energia renovable quan atraquin. Foto cedida a l’ACN pel Port de Barcelona

Acció i reacció. El 23 d’agost, l’associació mediambiental alemanya, NABU, publicava la desena edició del seu rànquing de creuers on criticava durament el sector. Aquest dimecres, era el mateix sector reunit a Màlaga qui ha donat a conèixer els seus plans per ajudar a combatre la crisi climàtica. L’anunci d’avui és conseqüència de la publicació de l’informe de NABU? És impossible saber-ho. El que sí que podem determinar és com han avançat els fets durant les tres darreres setmanes.

Crítiques des de l’ecologisme

El document publicat per NABU del qual es va fer ressò Ecologistes en Acció a finals d’agost, posa de manifest que les mesures mediambientals implementades fins ara per les companyies de creuers que fan ruta a les costes europees no són sostenibles des d’un punt de vista ecològic. Així, de les 19 companyies que apareixen en l’informe, només una, la noruega Hurtigruten Norway, assoleix un cinc sobre 10 de nota pel que fa a la protecció mediambiental.

Segons Ecologistes en Acció, les conclusions de l’estudi són especialment preocupants, perquè “la majoria de les empreses de creuers declara tenir una estratègia climàtica i estar compromesa amb el medi ambient”, però en realitat “el fuel pesat segueix dominant el mercat actual, i les carteres de comandes inclouen quasi exclusivament bucs de Gas Natural Liquat i altre combustible fòssil”. És per tot això que a ulls de l’organització ecologista, “les companyies de creuers fan promeses i anuncis, però fins ara, han fet ben poc en termes concrets per millorar la situació”.

La resposta del sector dels creuers

Els principals operadors del sector entre els quals hi ha les empreses analitzades per NABU i el Port de Barcelona, han volgut abordar el problema mediambiental a Màlaga durant la fira Seatrade Cruise Med 2022. Segons han explicat des del Port de Barcelona en un comunicat, la reunió ha servit per crear un grup de treball que tindrà com a objectiu “agilitzar la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica general una vegada estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d’origen 100% renovable”.

A l’esdeveniment hi ha participat Damià Calvet, president del Port de Barcelona, que ha assenyalat que l’acord és “un important pas que confirma el compromís de la comunitat de creuers amb la ciutat de Barcelona i amb el conjunt de la societat”.

Així mateix, els signants de l’acord han coincidit a assenyalar la implicació del sector dels creuers en la descarbonització del transport marítim i han subratllat que la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica d’origen renovable al Port de Barcelona eliminarà de forma significativa les emissions. “Aquesta col·laboració entre el sector públic i el privat permetrà complir els requisits europeus de disponibilitat de connexió elèctrica a terra per als vaixells el 2030”, afirmen des del Port de Barcelona.

De nou es tracta de promeses que caldrà veure si es compleixen. Mentrestant, des d’Ecologistes en Acció recorden que “Espanya encapçala la llista de països més contaminats per creuers amb els ports de Barcelona i Palma de Mallorca liderant el rànquing”, i destaquen que les companyies de creuers que més operen a l’Estat i amb “plans d’expansió més agressius són MSC, Costa i Royal Caribbean”. Les tres companyies han signat l’acord a Màlaga.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram