Bicicleta

Un dels aspectes més ben valorats és l’estat i el manteniment dels carrils per a bicicletes. Foto: Ajuntament de Barcelona

El darrer estudi elaborat pel RACC sobre l’ús de la bicicleta a Barcelona i la seva àrea metropolitana assenyala que les persones que utilitzen aquest mitjà de transport consideren que la xarxa pedalable és insuficient.

Segons les xifres, nou de cada 10 afirmen que no hi ha carrils per a bicis en la totalitat dels seus recorreguts. Això fa que de vegades hagin de circular per zones que no estan preparades per a les bicicletes.

L’estudi, que ha comptat amb les respostes de 800 persones enquestades i l’observació de 16.000 vehicles de mobilitat personal, assenyala que sis de cada 10 usuaris, quan no troben un carril per circular, utilitzen la calçada, un de cada quatre fa servir voreres estretes de menys de cinc metres d’amplada –tot i que no està permès–, un 13% canvien de recorregut per trobar un altre carril bici i el 12% baixen de la bici per continuar el seu itinerari a peu.

Malgrat tot això, la valoració de la ciutadania de la xarxa de bicicletes és per norma positiva, com també ho és el manteniment dels carrils bici. En canvi, els enquestats consideren que el disseny de cruïlles i rotondes (el suspenen el 29%), els carrils bici segregats a la calçada que topen amb aparcaments i contenidors (28%) i els carrils bici bidireccionals (27%) són els pitjors aspectes de la xarxa de bicis a Barcelona.

Els accidents

És segur anar en bicicleta per Barcelona? La resposta que donen els usuaris a aquesta pregunta deixa lloc a dubtes. Un 65% de les persones enquestades se senten vulnerables quan van en bicicleta. Això representa un augment respecte d’anys anteriors com el 2019, quan aquesta xifra era del 55%. En part, aquest augment de la sensació d’inseguretat està produït per quatre menes de vehicles: els patinets, els camions, els busos i les furgonetes.

Més enllà de les sensacions, les xifres de sinistralitat del RACC diuen que el 20% dels ciclistes asseguren que alguna vegada a la seva vida s’han vist implicats en un accident, i un 39% admeten que han patit algun ensurt en el darrer any. Aquestes dades demostren que, tot i la percepció d’inseguretat, els accidents no han augmentat ni disminuït. D’aquesta manera, segons dades del mateix RACC, el 2019 el 18% dels ciclistes declaraven que havien tingut un accident alguna vegada a la vida i el 36% en l’últim any.

Els robatoris

Hi ha molts robatoris de bicicletes? Més d’un de cada 10 ciclistes afirma que li han robat algun component de la bici o la bici sencera. “El 82% d’aquests furts tenen lloc als estacionaments públics del carrer”, diu el RACC. “El 8% han patit robatoris de bicicletes lligades als arbres, un 7% al seu pàrquing privat a casa i el 3% a la feina”, detalla.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram