Noi metro

TMB obté milions de dades gràcies als sensors que té en estacions o vehicles. Foto: ACN

Cada dia, TMB rep milions de dades. Segons explica l’autoritat del transport de Barcelona, als diferents equipaments de la xarxa s’obtenen dades en temps real. Es refereix a informació, per exemple, de l’ocupació dels busos i trens, de la seva ubicació, de la velocitat, de la temperatura o del temps d’arribada.

L’any 2006, Clive Humbry, un dels primers científics de dades de la història moderna, va afirmar que les dades eren el petroli del segle XXI. Un altre expert en la matèria, Michael Palmer, va afegir que les dades, com el petroli, no són res si no es transformen, en el cas del combustible fòssil en plàstic, carburant o productes químics. És en aquesta segona línia que podríem emmarcar el nou projecte que engegarà TMB.

Valorat en 145.000 euros, es tracta d’una iniciativa d’un any en la qual TMB contractarà quatre experts en informàtica per redefinir l’explotació i la interpretació de les dades en temps real que obté diàriament. El projecte pretén crear un sistema de gestió de dades que millori el servei de “l’usuari final en temps real”.

Així, la finalitat és crear una eina amb la qual poder visualitzar les necessitats dels viatgers gràcies a la gran quantitat de dades que s’obtenen i donar-hi resposta de manera instantània. Dit d’una altra manera: podrien millorar-se les altes aglomeracions al transport públic regulant la temperatura als busos? Es podria fer que la ciutadania confiés més en el transport públic modificant la freqüència de pas dels trens? Es poden publicar les dades sobre ocupació dels transports perquè les vegi la ciutadania? Aquestes són algunes de les solucions que es podrien oferir millorant el sistema d’obtenció i relació de dades.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram