Bicicleta

Tres de cada quatre usuaris dels carrils bici a la metròpoli són homes. Foto: AMB

La pandèmia i la crisi climàtica estan darrere de l’augment de la mobilitat en vehicles no motoritzats que està vivint l’àrea metropolitana. Així es desprèn de l’estudi que acaba de fer públic l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) i en el qual s’afirma que entre els anys 2019 i 2021 l’ús dels carrils bici de la metròpoli, els Bicivia, va augmentar un 49% en dies feiners.

Això significa que cada vegada hi ha més persones que utilitzen la bicicleta o el patinet elèctric per fer desplaçaments quotidians com anar a la feina, recollir les criatures a l’escola o anar a comprar.

Així mateix, segons les dades de l’organisme de recerca, el creixement més notori s’aprecia en els patinets. En quatre anys, els viatges fets amb aquesta mena de vehicle han crescut un 123%. Per la seva banda, els desplaçaments en bicicleta han incrementat un 34%.

És per aquest motiu que el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, es mostra satisfet amb les xifres. “Aquestes dades demostren que la metròpoli de Barcelona tenia i té un gran potencial de creixement en l’ús de la bicicleta com a mitjà de desplaçament habitual”, diu.

Llums i ombres

El creixement dels viatges en els Bicivia, tot i que generalitzat, ha sigut encara més notable al carril bici que uneix el Prat de Llobregat, Gavà i Castelldefels. Per contra, la ciutat de Barcelona és l’indret on el creixement de l’ús d’aquests carrils ha estat més moderat.

Tot i les bones dades, també s’aprecien alguns elements que caldrà analitzar i canviar. Tres de cada quatre usuaris dels Bicivia són homes, i si parlem només de la bicicleta aquesta xifra s’eleva fins al 82%.

Pel que fa a la mobilitat en bicicleta més enllà dels Bicivia, la proporció de dones que van en bicicleta respecte dels homes és del 34%. Això suposa un increment en comparació amb el 2019 (31%). En el cas del patinet, si el 2019 les dones eren el 29% de les usuàries d’aquest transport, el 2020 són el 30%.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram