Platja de Barcelona

L’any 2021, les platges de Barcelona van registrar gairebé 4 milions de banyistes. Foto: Ajuntament de Barcelona

Les primeres referències que es tenen de persones que anaven a les platges de Barcelona com a forma d’oci daten del segle XVIII. Aleshores, aquella pràctica estava vinculada a les classes populars, i no va ser fins que les persones adinerades de la ciutat van descobrir els beneficis mèdics de l’aigua salada, a principis del segle XIX, que prendre un bany va deixar d’estar mal vist.

L’any 2019, 4,8 milions de persones van visitar les platges de la ciutat. El 2020, amb la pandèmia, es va produir una davallada de visitants i menys de dos milions de banyistes van anar a les platges de la capital catalana. El 2021 es va recuperar la tendència amb gairebé 4 milions de persones.

El cert és que anar a banyar-se a les platges barcelonines s’ha convertit en una activitat de masses, i això ha afectat l’estat del litoral. És per aquest motiu que des de l’Ajuntament de Barcelona s’ha fet un pas endavant per establir un nou marc de relació entre la ciutadania i les platges que quedarà concretat en el Programa d’Acció de Platges 2022-2023. Aquest programa té per objectiu crear “platges més saludables, adaptades al canvi climàtic i a la ciutadania”.

En aquest sentit, a principis de mes, Barcelona Cicle de l’Aigua SA (BCASA) –un organisme depenent de l’Ajuntament– anunciava que contractaria dos experts per determinar i aplicar el nou model de gestió que han de seguir les platges de la ciutat en el futur. Entre les seves tasques, hauran de redactar plans d’actuació per minimitzar la contaminació marina, fer seguiment de les mesures per evitar aglomeracions durant la nit de Sant Joan o fer plans de millora de les zones de bany.

Així mateix, segons informa la mateixa BCASA, “l’actual context sanitari ha obligat a modificar la gestió de les platges de Barcelona”. És per això que l’organisme aposta per “determinar la capacitat de càrrega de les platges, controlar-ne l’aforament, reforçar els serveis de manteniment i neteja, adaptar els serveis de salvament i socorrisme o reforçar les campanyes de comunicació”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram