Prestatgeria buida supermercat

Foto: Twitter (@_carlosaldea73_)

La febre per omplir carros de la compra i el rebost de casa “pel que pugui passar” ha tornat i ens recorda, per moments i dos anys després, a l’esclat de la pandèmia. No són poques les imatges de prestatgeries de supermercats buides corrent per les xarxes socials des d’aquest dijous. I és que la por sembla haver-se apoderat de nou de molts ciutadans, que temen quedar-se sense aliments o, per exemple i no per primera vegada, sense paper d’WC. Però què temen? Està justificada aquesta preocupació i aquest ‘saqueig’ per part d’alguns consumidors?

Tot i que s’apunta a la pròxima vaga de transport del 14 de març com a detonant d’aquesta actitud, una vaga que, segons el sector, no suposaria falta d’abastament als supermercats, el cert és que estan coincidint una sèrie de circumstàncies que agreugen aquesta por. I una d’elles és, sens dubte, la invasió d’Ucraïna, a causa de la qual s’estan disparant els preus i per la qual també molts supermercats han restringit la compra d’oli de gira-sol després que molts clients en compressin a l’engròs, per exemple.

La psicosi, a més, es veu alimentada per fake news i missatges que es fan virals gràcies als reenviaments via WhatsApp. Un d’ells és un missatge de veu que circula per l’app de missatgeria, en el qual se sent un suposat transportista animant tothom a comprar el cap de setmana a l’engròs per no quedar-se sense aliments mentre duri l’aturada. A la xarxa també s’han pogut llegir publicacions avisant que aquesta vegada la vaga seria seriosa, segons els transportistes, i que no està de més acumular menjar al rebost.

En general, una sèrie de factors, doncs, que alimenten la por entre els ciutadans i els empenyen a comprar desesperadament sense abans assabentar-se si realment hi ha risc real que faltin aliments. I és que sembla que l’abastament està garantit, malgrat la vaga, segons han afirmat diverses associacions de transportistes que no s’han sumat a l’aturada.

La Confederació Empresarial del Transport per Carretera de Catalunya (CETCAT), per exemple, no se suma a la convocatòria de vaga prevista pel sector a partir de dilluns que ve. La patronal, això sí, diu que entén els motius pels quals s’ha convocat, però assenyala que en una reunió amb el govern espanyol van aconseguir que tirés endavant una llei que els permet repercutir l’increment del preu del carburant al client final. En aquest sentit, el president de la CETCAT, Eduard Ayach, afirma que, malgrat que no els agrada, han de carregar els costos de l’increment del preu del combustible. “Estem veient com s’està disparant a xifres desmesurades mai vistes i com a sector ens veiem obligats a prendre aquesta mesura”, explica Ayach.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram