Peatge

Les persones més joves estan més en contra dels peatges climàtics. Foto Jordi Pujolar/ACN

Peatges a l’entrada de Barcelona. Aquesta podria ser una solució per aconseguir que el trànsit de vehicles privats disminuís a l’àrea metropolitana, fent que alhora minvés la contaminació i les congestions que es produeixen cada dia al voltant de la capital catalana.

És, sense anar més lluny, l’aposta de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) per potenciar el transport col·lectiu. Aquesta plataforma assegura que la implementació d’aquesta mesura seria eficaç en la restricció del trànsit, “no seria regressiva socialment si estigués ben dissenyada i contribuiria clarament a la reducció de la congestió i de la contaminació”. A més, aquesta associació considera que el peatge “proporcionaria ingressos addicionals per al transport públic, un bon exemple de finançament creuat des del transport contaminant cap al transport sostenible”.

Malgrat això, per ara es tracta d’una iniciativa amb poca acceptació social. Almenys això és el que es desprèn de la darrera enquesta del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat de Catalunya.

A favor o en contra?

L’opinió majoritària dels 1.929 enquestats no dona lloc a dubtes: la població no vol aquests peatges. La pregunta que fa l’enquesta és la següent: “Està a favor o en contra de posar peatges a l’entrada de les ciutats grans, com Barcelona?”. Davant d’aquesta qüestió, el 7,6% dels enquestats hi està molt a favor, el 15,4% més aviat a favor, el 18,9% no es posiciona ni a favor ni en contra, el 17,9% més aviat en contra i, la dada més contundent, el 37,4% està totalment en contra de la mesura. Això vol dir que més de la meitat de la població enquestada s’oposa als peatges per rebaixar la contaminació i el trànsit de vehicles privats.

La PTP, en declaracions al Línia, argumenta que “qualsevol restricció sempre genera reticències”. “Ja ha passat a ciutats europees que tenen peatges, com la noruega Trondheim o Londres”, afegeixen. Mentre que en el primer cas abans d’instal·lar els peatges només el 9% de la població els volia i temps després ja tenien una acceptació del 47%, en el cas de la ciutat britànica actualment la població a favor de la mesura és més de la meitat, però en el seu inici només agradava a un 39% de la ciutadania.

“Fa anys ningú volia que el Portal de l’Àngel fos per a vianants i ara ningú voldria que hi tornessin els cotxes”, defensa la PTP.

Qui vol els peatges?

La societat és diversa i també ho són les respostes a la pregunta feta pel CEO. Així, estar a favor o en contra dels peatges depèn de l’edat o de l’educació. En aquest sentit, són els ciutadans que tenen entre 25 i 34 anys els que més s’hi oposen. Concretament, gairebé tres de cada quatre hi estan en contra. A l’extrem contrari hi trobem la població de més de 50 anys, ja que al voltant d’un de cada tres ciutadans d’aquesta franja d’edat consideren que es tracta d’una bona opció per fer front a la crisi climàtica.

Pel que fa al nivell d’estudis, s’aprecia que les persones que no tenen estudis o que només han cursat la primària estan força indecisos en aquest tema: un de cada cinc està a favor dels peatges, però una mica menys de la meitat hi està en contra. La població amb estudis superiors està molt més polaritzada: el 26,5% està a favor dels peatges i quasi el 60% en contra.

La crisi climàtica preocupa

Malgrat que l’opció dels peatges no és contemplada com una bona mesura, quan es pregunta directament sobre la crisi climàtica la ciutadania catalana reclama més esforços de les administracions per combatre-la. Sis de cada 10 ciutadans pensen que la lluita contra el canvi climàtic ha de ser una prioritat al territori, mentre que quasi un de cada tres creu que es tracta d’un problema extremadament greu. A més, gran part de la població diu estar disposada a fer un canvi d’estil de vida –fins i tot radical– en favor de la lluita mediambiental.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram