Guille López

Barcelona és, i sempre serà, una ciutat oberta al món. El seu patrimoni cultural i el seu clima, juntament amb el tarannà obert i acollidor dels barcelonins i barcelonines, ens fa ser una destinació global de primer ordre. Tanmateix, Barcelona, com altres destinacions populars, té un límit: els drets i la dignitat dels veïns i les veïnes.

Des de l’any 2000, a Barcelona hem passat de 20 milions de passatgers a l’aeroport del Prat a 52 milions en els últims dotze mesos. Alguns fins i tot suggereixen ampliar l’aeroport per arribar als 70 milions, i aquest 2024 tot apunta que assolirem una xifra rècord de visitants, amb un primer trimestre que ja ha mostrat un creixement sense precedents. A més, esdeveniments com la Copa Amèrica o la Fórmula 1, que situen la ciutat com un escenari per al visitant internacional, augmenten encara més l’afluència de turistes. Un creixement turístic desfermat durant dècades que està posant en risc que Barcelona continuï sent Barcelona.

És essencial treballar per un model on el turisme s’adapti a la ciutat, i no la ciutat al turisme

Només cal una passejada pels barris de l’Eixample, Ciutat Vella o Gràcia per evidenciar que la ciutat, tal com la coneixíem fins ara, està desapareixent a marxes forçades. La Barcelona que estimem, on hem nascut, on vivim i on volem que els nostres fills i filles tinguin un futur, està esdevenint un parc temàtic per a turistes. Aquesta transformació beneficia majoritàriament inversors i empresaris no arrelats a la ciutat i genera ocupacions precàries, fiscalment deficitàries i que els mateixos treballadors no volen (el 59,5% dels treballadors del sector turístic canviarien de sector, segons l’informe Percepció del turisme a Barcelona 2023).

Però Barcelona no ha d’acceptar obligatòriament aquest destí. És essencial treballar per un model on el turisme s’adapti a la ciutat, i no la ciutat al turisme. Això implica anar més enllà de simplement “gestionar” el turisme com proposa l’actual govern. Cal reduir l’oferta turística, posar fi als incentius i a la promoció milionària feta amb fons públics i augmentar substancialment la taxa turística. Els ingressos d’aquesta taxa haurien de destinar-se íntegrament a projectes que millorin la qualitat de vida dels barcelonins i barcelonines, i no a promocionar encara més el turisme com s’està fent a hores d’ara.

Barcelona posseeix el talent i la capacitat de treball i d’innovació necessaris per diversificar la seva economia i reduir la dependència del turisme. És a través d’aquesta diversificació que podem assegurar un futur pròsper i sostenible per a la ciutat. Un futur on Barcelona continuï sent, no només una destinació atractiva per als visitants, sinó sobretot una ciutat digna i habitable per a tothom.

Guille López, regidor de Barcelona En Comú a l’Ajuntament de Barcelona

WhatsAppEmailXFacebookTelegram