Circorts 2023

Imatge d’un espectacle de l’edició de l’any passat del Festival Circorts. Foto: Ajuntament

Qualsevol esdeveniment que arriba a les 25 edicions té un motiu de celebració. I si ho fa de forma ininterrompuda, encara més. Però fer-ho a partir d’un projecte sorgit de la programació d’una Festa Major, en aquest cas la de les Corts, i acabar convertit en un festival referència, no és gaire habitual. Això és el que ha viscut el Circorts, el festival de circ del districte barceloní que a partir de dijous celebra els seus 25 anys.

Per a aquesta edició de xifra rodona del festival la dinàmica es planteja com cada any, amb espectacles sense parar de dijous a diumenge, amb l’afegit de les activitats complementàries, com ara l’exposició dels 25 anys o la primera edició del Premi Circorts, que s’entregarà al millor espectacle.

En declaracions al diari Línia, la directora artística del Circorts, Cristina Cazorla, fa èmfasi en el fet d’arribar al quart de segle. “Remarquem els 25 anys consecutius perquè estem a 2024 i la gent pot pensar que comptant números des del 2001 no quadra, però tenim documentació que la primera edició es va fer l’any 2000 i sense aturar-se fins ara, fos per canvis polítics o fos per la pandèmia”, explica Cazorla.

De la Festa Major al Festival

Per entendre l’èxit de la proposta de circ que es fa a les Corts, la directora artística del certamen explica que tot va començar amb la Festa Major, quan es va proposar fer un espectacle de circ a totes les comissions de festa. “Vam fer la mostra de circ fins al 2013, quan a causa de canvis al Districte els espectacles es van concentrar a la zona del Camp Nou, en comptes de fer-se per tot el territori”, relata Cazorla.

Va ser a partir de llavors que el Circorts es va començar a estructurar com es coneix ara, però encara formava part del programa de la Festa Major i se celebrava a l’octubre. El 2019 això va canviar i el Districte va demanar a l’organització que fes un festival a part per no trepitjar-se la programació amb altres grans espectacles que es feien el cap de setmana. Va ser llavors quan va néixer el perfil que té ara.

En aquest sentit, Cazorla dona molt valor a l’evolució que ha viscut el festival i assegura que és “un exemple a seguir” per com ha perdurat en el temps. “Tenim un projecte de circ que s’ha implantat a un territori i que ha evolucionat en conjunt amb el món del circ, la societat i el Districte”, explica la directora artística. En aquest sentit, Cazorla acaba dient que intenten fer una programació “el més diversa possible” perquè “arribi a tota mena de públic i es pugui aprendre de circ”.

L’arrelament al territori

Però perquè un festival perduri tant en el temps en un territori tan concret s’han d’ajuntar més factors que una bona oferta d’espectacles o una bona organització, que també. Cazorla explica que l’arrelament al territori “ha estat molt important per a l’èxit i la fidelització del públic”. “El primer públic potencial era a les Corts i volíem que el gaudís, per això mai els hem donat l’esquena”, explica.

Les col·laboracions entre el Circorts i algunes entitats han estat clarus. D’entrada, l’Associació de Veïns del Camp Nou va estar involucrada des d’un primer moment en l’organització. Però un exemple més concret és com l’Escola Lavínia participa cantant l’himne del festival cada any. O com el Centre d’Higiene Mental les Corts fa un taller de fotografia per després ser els reporters i reporteres del festival per posteriorment fer una exposició amb el resultat fotogràfic. “Volem que el públic sigui protagonista”, conclou Cazorla.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram