Janet Sanz

Imagineu-vos una botiga nova, que decidís obrir un local a Barcelona però que es negués a pagar impostos a la ciutat. I no una botiga qualsevol, sinó una de molt gran, que fes una ocupació molt intensiva de l’espai públic. Una botiga que s’aprofités de tots els serveis de la ciutat sense contribuir-hi en res: el manteniment dels carrers, l’enllumenat, la neteja, les places de càrrega i descàrrega… Seria injust per a la resta de comerciants, que sí que paguen impostos, i seria injust per als veïns i veïnes, que veurien com, dia sí i dia també, les voreres estan plenes de caixes, carretons, missatgers… I que les furgonetes van i venen, fent soroll i contaminant de vuit a vuit.

Això és el que passa ara mateix amb Amazon i amb altres grans empreses dedicades al comerç online, que s’han aprofitat d’una situació injusta a la qual posem punt final: els negocis digitals han de pagar impostos com tothom. Si no ho fan, el comerç local estarà en risc, perquè el d’Amazon és un model depredador: volen aconseguir que comprar per internet sigui més còmode, més ràpid i més barat que baixar a la llibreria, al mercat o a la botiga de joguines del barri. I ho estan aconseguint amb una estratègia basada en la precarietat laboral i sous baixos, l’enginyeria legal i una empremta ecològica brutal.

Només una dada perquè ens en fem una idea. Amazon genera més de 270.000 tones d’embalatge de plàstic cada any i contamina més que 9 països de la Unió Europea, el mateix que Dinamarca i el doble que Croàcia.

Per això, a Barcelona hem decidit impulsar una nova normativa, pionera a Espanya i a Europa: la taxa Amazon. Ja que des de la ciutat no tenim competències per regular l’activitat d’aquestes empreses de plataforma en el seu conjunt, actuem amb una mesura innovadora en allò que sí que és de la nostra competència: gravar l’ús especial de l’espai públic que fan les grans empreses de comerç electrònic. És un impost que no afectarà autònoms ni petites empreses i que permetrà recaptar 2,6 milions d’euros cada any.

No podem permetre que els carrers de la ciutat es converteixin en el pati del darrere dels grans magatzems de logística

No podem permetre que els carrers de la ciutat es converteixin en el pati del darrere dels grans magatzems de logística, perquè el nostre model de ciutat és el d’una Barcelona que té plantes baixes diverses i plenes de vida. És el d’una ciutat referent a Europa i al món per haver conservat la mixtura d’usos amb un urbanisme innovador per evitar la gentrificació, la qual fa que tots els baixos es converteixin en bars, restaurants i grans cadenes de serveis. El nostre model és el d’una ciutat per a les persones, feminista, cuidadora, que sap que els barris amb comerç de proximitat i xarxa comunitària són barris més segurs, més agradables i més justos.

Amazon no pot posar en risc aquesta vida, aquesta xarxa, aquesta diversitat. La nova taxa és, per davant de tot, un instrument contra la competència deslleial i la injustícia fiscal. Per això vam prohibir l’obertura de cuines i supermercats fantasma. Per això vam posar límits a Uber. Per això hem regulat l’especulació immobiliària d’Airbnb, amb una regulació que ha obert camí a Europa i que es convertirà en norma per a tots els membres de la Unió. Els pisos turístics eren una amenaça a la garantia del dret a l’habitatge, augmentaven els preus i causaven molèsties pel soroll a les veïnes, i vam posar-hi fi amb una normativa que va permetre tancar 6.000 pisos il·legals en molt poc temps.

Amb Amazon, ara tornem a innovar per protegir els veïns i les veïnes. Impulsem una política valenta i creativa, que ha de marcar el camí a Catalunya i a Europa. Perquè posar límits a Amazon i a les grans empreses de plataforma és posar límits a la contaminació, a l’especulació i a la competència deslleial. Si volen jugar, que respectin les regles, i que sàpiguen que a Barcelona sempre ens trobaran al costat del comerç de proximitat que dona vida als barris.

Janet Sanz, tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona

WhatsAppEmailXFacebookTelegram