L’assetjament és una de les principals preocupacions en l’educació. No només als docents o a les famílies els interpel·la aquesta situació, sinó que els infants i els adolescents afirmen que és un dels seus principals maldecaps.
“Els conflictes relacionals a l’escola són un motiu de preocupació força generalitzat entre els nens i nenes”, expliquen des de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona.
De fet, “lluitar decididament contra el bullying” està entre les 11 demandes que els infants de la ciutat han traslladat a aquest organisme.
El ‘bullying’, en xifres
Va ser en el programa Parlen els nens i nenes, que enguany entoma la seva segona edició, on el 70% dels infants va assenyalar que a la seva escola hi ha insults i baralles almenys un dia a la setmana. El 37% diu que n’hi ha cada dia o gairebé cada dia.
Les xifres sobre l’assetjament no acaben aquí. El 43% dels infants diu que algun company o companya els ha deixat de banda durant l’últim mes, i en l’expressió més cruenta d’aquesta violència, el 34% afirma que l’han colpejat alguna vegada durant l’últim mes.
“A partir del Parlen els nens i nenes vam poder descobrir la rellevància de viure determinades experiències durant la infantesa i com aquestes impacten de manera diferenciada sobre el benestar dels nens i nenes”, explica l’institut. “Així, tenir suficients amics i amigues i sentir-se segur a l’escola són dues de les experiències que es mostren més significatives a l’hora de generar benestar”, afegeixen.
Totes aquestes dades no contemplen encara l’any i mig d’escola en pandèmia. Caldrà esperar les conclusions del darrer informe de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021 per saber quin efecte ha tingut la crisi sanitària.