Metro

El sensor ja ha recorregut més de 53.000 quilòmetres de metro. Foto: TMB

És possible saber quan s’avariarà un metro abans que això passi? Aquesta és l’aposta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que des de l’abril treballa amb l’empresa Vortualmech per aconseguir predir si les vies s’espatllaran.

El projecte, que va iniciar-se la primavera passada, està en fase de proves i compta amb un dispositiu de mesurament de vies incorporat en un tren de la Línia 1. En paraules de TMB, el sensor, que ja ha viatjat per més de 53.000 quilòmetres de via, “permet la reconstrucció de la geometria de la via en els recorreguts durant l’operació normal”.

Així mateix, el dispositiu, que recull una gran quantitat de dades, es basa en la tecnologia big data i és capaç d’oferir “valors precisos dels principals paràmetres d’amplada de via, peralt, anivellació, alineació i guerxament, així com mesures de l’estat de desgast ondulatori del carril”.

Predir les futures reparacions

Aquest projecte permetrà saber aproximadament quan caldrà reparar les vies. “Els treballs de reparació de vies es podran planificar de manera activa en lloc de reactiva, anticipant-se a les reparacions necessàries sobre la base de l’evolució prevista”, afirma l’ens del transport metropolità.