Material Sexescape

Part del material que es va fer servir durant la primera sessió del Sexescape. Foto cedida

Les escasses sessions d’educació sexual que reben els alumnes dels instituts acostumen a tenir un eix vertebrador: la por. Bàsicament, la por a l’embaràs i a les infeccions de transmissió sexual. El plaer, el desig i, en general, qualsevol lectura positiva de la sexualitat queden en un segon terme. Alba Martínez, metgessa del CAP Passeig de Sant Joan, a Barcelona, fa temps que va fer aquesta reflexió i va decidir intentar canviar la situació. Per això, quan des de la Biblioteca Sofia Barat li van demanar una xerrada sobre sexualitat, ella els va proposar una idea més innovadora: abordar el tema a través d’un escape room.

Així va néixer Sexescape, una activitat que es va estrenar aquest dimarts –coincidint amb el Dia contra l’LGTBIfòbia– amb joves d’entre 15 i 18 anys i que és molt probable que es repeteixi. En aquest escape room educatiu, a càrrec de professionals del CAP Passeig de Sant Joan i del Punt infoJOVE de l’Eixample, els participants “aprenen jugant”, diu Martínez.

Es tracta d’una mena de gimcana que es juga amb equips petits i que consta d’un qüestionari inicial, sis “estacions” amb un enigma cadascuna i una prova final amb premis. Cada enigma tracta un tema diferent relacionat amb la sexualitat (orientacions sexuals, anatomia, ITS…) i a cada estació hi ha un professional per resoldre els dubtes que vagin sorgint entre els participants. “Els jugadors també poden aprofitar per plantejar dubtes que ja tinguessin d’abans”, comenta David Garcia, dinamitzador i formador del Punt infoJOVE.

Aquesta activitat és un petit avançament del que serà el videojoc sobre educació sexual que està creant la doctora Martínez, que estarà inspirat precisament en aquesta mena d’escape rooms. “Hem de gaudir de la sexualitat i l’hem de plantejar com una cosa sana i positiva”, conclou.

Necessari com mai

Com a treballador del Punt infoJOVE de l’Eixample, que també fa sessions als instituts del districte, Garcia s’ha adonat que la pandèmia ha fet molt de mal en l’educació sexual dels adolescents (que ja era molt minsa abans). “Entre els alumnes d’ESO hi ha actituds molt contaminades; em fa la sensació que ha augmentat la falta de respecte”, lamenta.

Per exemple, explica que alguns estudiants fan mofa de certes identitats de gènere i orientacions sexuals i que, quan els pregunta què és el primer que els ve al cap quan senten la paraula sexualitat, responen “sexe i porno”. “Això m’ha passat a 2n d’ESO”, detalla, preocupat. En aquest sentit, creu que “es nota molt que han après de youtubers i d’internet” i que a la primària no van tractar cap d’aquests conceptes. “És necessari que es comenci a treballar abans”, sentencia.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram