Xamfrà Eixample

Els cotxes i la càrrega i descàrrega actualment tenen molt de protagonisme als xamfrans. Foto: Línia

La plataforma Eixample Respira ha presentat una proposta als Pressupostos Participatius per recuperar espai als xamfrans de l’Eixample de Barcelona i transformar-ne l’ús. L’objectiu és guanyar seguretat, accessibilitat i espai públic per als vianants, trencant amb la distribució actual “que prioritza el trànsit motoritzat” i que és un dels elements més característics del disseny urbanístic d’Ildefons Cerdà, el pare d’aquesta emblemàtica zona de la ciutat.

L’entitat defensa que actualment molts xamfrans no es fan servir per girar i sovint queden desaprofitats per a usos com l’aparcament en doble fila o l’accés a aparcaments privats. La iniciativa planteja reubicar les zones de descàrrega i els contenidors en espais guanyats als carrils de serveis per tal d’alliberar les voreres per a ús ciutadà.

Un dels punts clau de la proposta és facilitar els desplaçaments a peu fent que es pugui caminar en línia recta per reduir distàncies i temps. A més, això donaria més flexibilitat als vianants per decidir per quin pas de zebra creuar i es podria millorar la fluïdesa del trànsit de persones. Eixample Respira parla de “fer caure el mite dels xamfrans de l’Eixample”.

Un espai segur i habitable

La iniciativa també defensa que un ús diferent dels xamfrans podria contribuir a la seguretat viària. “Reduir la distància entre els passos de vianants i la intersecció dels vehicles faria que aquests haguessin de reduir la velocitat, augmentant la visibilitat i la seguretat als encreuaments”, argumenta l’entitat. A més, la proposta suggereix convertir aquests espais en zones de verd, estada i joc, seguint el model d’altres punts de la ciutat on ja s’han implementat mesures similars, com el passeig de Gràcia amb Aragó o Llançà amb València.

La idea de la plataforma ve de la proposta que fa anys que predica l’arquitecte David Bravo, que s’ha dedicat a construir un discurs sobre cap a on haurien d’avançar les ciutats. Bravo parla de “la revolució dels triangles”, que consisteix a “conquerir” els quatre triangles que hi ha als quatre xamfrans de cada cruïlla de l’Eixample perquè els vianants puguin tenir els passos de zebra alineats amb les voreres, guanyar superfície verda i “treure espai al cotxe, que ara està col·lapsant la ciutat ocupant un 70% de l’espai públic”. “Les parades dels autobusos verticals i horitzontals podrien ser un triangle a la mateixa cantonada perquè la gent gran no hagi de caminar 100 metres”, deia en una entrevista amb Jordi Graupera el 2020.

Així doncs, Eixample Respira planteja aplicar, de moment, aquest model en dues cruïlles específiques de l’Esquerra de l’Eixample: la de Mallorca amb Comte d’Urgell, ja que és “una intersecció amb alta sinistralitat que forma part d’un itinerari escolar”, i la d’Aragó amb Viladomat, un altre punt ubicat en un camí escolar i “amb un elevat flux de trànsit”.

El Districte descarta transformar quatre xamfrans del carrer Aragó i només ho farà amb el de Bruc
WhatsAppEmailXFacebookTelegram