renfe ACN

La línia que menys retards ha experimentat és l’R8, segons la Renfe. Foto: ACN

El president de Renfe, Isaías Táboas, va comparèixer la tarda del dijous al Consell de Mobilitat de l’AMB per valorar els serveis que l’empresa de transport ofereix al territori.

Segons Táboas l’índex de puntualitat de Rodalies a Catalunya és del 93,1%, d’acord amb un informe del Ministeri de Transició Ecològica i Solidaritat francès, i se situa entre les deu ciutats europees amb millor percentatge, per davant de capitals com Londres, Dublín, Brussel·les o Milà. Amb tot, és un percentatge inferior al registrat per Madrid o Màlaga, amb un 97,5% i un 99%, respectivament.

El president va identificar les causes d’impuntualitat del servei i, entre aquestes, va assenyalar el vandalisme com un dels principals motius. En aquest sentit, va quantificar en 678.000 les hores perdudes, amb un temps mitjà de 2 hores i 27 minuts per viatger.

El president de Renfe també va citar com a causa dels retards, les incidències a les estacions o a les infraestructures, els errors de gestió, la fiabilitat dels trens o l’harmonització del servei.

En aquest sentit, la línia amb un índex de puntualitat més alta és l’R8, de les menys utilitzades, amb un 97,5%,  mentre que l’R1, afectada per les obres d’Ocata i pel mal estat de la mar quan hi ha temporals, compta amb un 92,1% i l’R2, amb obres en marxa com les de Montcada, amb un 93,2%. A l’R3, on hi ha més de 100 quilòmetres de via única, baixa fins al 89,8%, i a l’R4, amb afectacions pels treballs al corredor mediterrani o el soterrament de Sant Feliu de Llobregat, fins al 89,5%.

Les inversions

Táboas també va tocar un altre dels temes delicats si parlem de la Renfe. Segons va assegurar, ja s’han adjudicat 2.203 milions d’euros de la primera fase del Pla de Rodalies, xifra que equival a un 43% del previst fins al 2025.

Al mateix temps, el president va explicar que si el 2020 es van adjudicar molt poques partides va ser perquè “no hi havia projectes madurs”.