Espai natural de la Ricarda

L’ampliació de la tercera pista de l’aeroport amenaça un espai natural protegit. Foto: Arxiu

La filtració del contingut del Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) d’Aena per als anys 2022-2026, que preveu ampliar l’aeroport del Prat sobre els terrenys naturals de la Ricarda, ha aixecat un tsunami que ha esquitxat la política local i nacional a parts iguals. Poc després de fer-se públics els plans del gestor aeroportuari, les veus més crítiques amb l’ampliació de la infraestructura van saltar d’indignació.

És el cas de l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, abanderat de l’oposició a l’ampliació de l’aeroport i que ahir va reclamar al programa El Suplement de Catalunya Ràdio que el Govern de la Generalitat convoqui la taula institucional sobre el futur de l’aeroport, creada el juny. Mijoler va ser especialment crític amb l’executiu català i va assegurar que, en la reunió de divendres del Comitè de Coordinació Aeroportuària, el Govern “va donar el vistiplau” al DORA que preveu la invasió de la Ricarda. Ho va dir perquè poc després de fer-se públic el text que assenyalava que la tercera pista del Prat s’ampliaria a sobre d’espais naturals protegits, el Govern va sortir al pas per afirmar que no avalaria cap “destrossa” a la llacuna de la Ricarda i que és el pla director, que redacta també la Generalitat, “el que ha de decidir com ha de ser la reforma de l’aeroport del Prat”. “S’ha de decidir des de Catalunya”, va expressar Patrícia Plaja, portaveu del Govern.

Per la seva banda, des d’Aena van afirmar que els detalls del document es coneixien per part del Govern i que, de fet, estan recollits en l’acord entre l’Estat i la Generalitat per a l’ampliació de l’aeroport.

“Només ha de dir que no”

Per tot plegat, Mijoler va reclamar “transparència” al Govern de la Generalitat, molt en la línia de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, també dels comuns, que ha demanat al president de la Generalitat, Pere Aragonès, que “s’aclareixi”. “No entenc si ERC hi està a favor o en contra, un dia signa i al següent diu que no vol tocar la Ricarda”.

Sigui com sigui, Mijoler va celebrar que el Govern s’hagi posicionat en contra de construir a sobre d’espais naturals protegits i va exigir a Aragonès que “si realment no vol que es destrueixi la Ricarda, només ha de dir que no, de la mateixa manera que ha fet l’Ajuntament de Barcelona i el del Prat”. I va recordar, a més, que Aena va deixar clar en el seu dia que no presentaria el document al consell de ministres –el qual ha de prendre la decisió en última instància– si no era amb el consens del territori, cosa que en les circumstàncies actuals no existeix.

Amb tot, Mijoler va reclamar que es convoqui una taula institucional per a la qual ja fan tard: “Aquest era el compromís, d’arribar a acords i fixar el posicionament oficial de la Generalitat”. En aquest sentit, va lamentar que les taules tècniques creades el juliol no van tenir cap retorn a la taula institucional.

La desviació del Llobregat

Per la seva banda, el PSC considera prioritària l’ampliació de l’aeroport. En paraules del líder dels socialistes catalans, Salvador Illa, l’ampliació de la infraestructura es farà “amb ple respecte pel medi ambient”. Són paraules que va pronunciar dissabte en un acte a Pineda de Mar, quan ja se sabia que les intencions d’Aena eren allargar la tercera pista a sobre de la Ricarda, un espai que forma part de la Xarxa Natura 2000.

“No és contradictori modernitzar una infraestructura i fer-ho amb respecte pel medi ambient”, va afegir Illa, que va posar com a exemple precisament la desviació del riu Llobregat, que a parer seu es fa fer “bé”. “Aquells que volen contraposar creixement i medi ambient crec que s’equivoquen”, va afegir l’exministre de Sanitat.

Compte enrere per a la manifestació

Totes aquestes anades i tornades, declaracions creuades i crítiques mútues tenen lloc a pocs dies de la celebració d’una manifestació en contra de l’aeroport que pretén ser multitudinària. Tindrà lloc el 19 de setembre pels carrers de Barcelona, tot i que tindrà ramificacions a altres poblacions del territori, com ara al Prat. Sota el lema “En lluita pel clima, la salut i la vida”, la marxa vol posar sobre la taula les implicacions mediambientals de l’ampliació de l’aeroport a sobre de terrenys de gran importància natural.

De moment, les adhesions a la manifestació arriben des d’entitats ecologistes fins a veïnals –unes 900, informen des del Prat– i, de fet, ja hi ha més de 50.000 signatures en contra de l’ampliació i sumant-se al clam de la declaració institucional de totes les forces polítiques del consistori del Prat en contra d’una obra que amenaça de destruir un espai natural únic.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram