Mobilitat

El nombre de passatgers va augmentar l’any passat un 27,6% respecte del 2020. Foto: TMB

Lluny queden aquells temps en què la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) superava els 50 milions de viatges mensuals. En els primers passos de la pandèmia, l’ús de busos i metros va tocar fons els mesos d’abril i maig, quan es van registrar, respectivament, 4,4 i 9,9 milions de viatges.

Amb la crisi sanitària va arribar l’anomenada crisi de confiança cap als transports públics, que ha fet que moltes persones, per minimitzar els riscos de contagi a la via pública, evitin utilitzar els transports col·lectius. Tot i la postura de les administracions, que afirmen que la mobilitat pública és segura, part de la població encara avui és reticent a anar en bus o en metro. A això cal sumar-hi l’impacte que el teletreball té en aquest àmbit.

D’aquesta manera, fins al passat mes de setembre la xarxa de TMB no va superar cap mes els 36 milions de viatges, i no ha estat fins aquest octubre que la tendència ha començat a revertir-se. Segons dades de la mateixa TMB, durant el quart trimestre de l’any el nombre de viatges ha superat els 40 milions mensuals, establint així una tendència positiva que pot ser l’inici de la recuperació. L’any s’ha tancat amb 425 milions de viatges, un increment de prop de 92 milions respecte del 2020, cosa que suposa, en termes proporcionals, un augment del 27,6%.

És per tot això que la presidenta de TMB, Laia Bonet, qualifica de “molt bones” les xifres i espera que la recuperació continuï aquest 2022. “El transport públic és la primera resposta que en termes de mobilitat hem de donar com a ciutat, ja que compta amb les mesures de seguretat adients per a la situació de pandèmia”, diu Bonet.