Zona de Baixes Emissions

Un camió circulant per una via que formarà part de la ZBE de Sant Cugat. Foto: Albert Segura Lorrio/ACN

Aquest dilluns els carrers de Barcelona i rodalia podrien haver col·lapsat. Amb tot, més enllà de les problemàtiques típiques de mobilitat de la capital catalana, les vies estaven tan transitades l’últim dia del mes de maig com qualsevol dilluns feiner.

A darrera hora, divendres passat, les associacions de transportistes de vehicles pesants suspenien la marxa lenta prevista per protestar per l’entrada en vigor de les restriccions de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). La decisió arribava després de l’ampliació de la moratòria de la ZBE per a aquest tipus de vehicles.

El sector va considerar que l’endarreriment de l’entrada en vigor de les restriccions els permetrà reprendre la taula de negociació per aconseguir l’homologació de filtres i catalitzadors, un pla d’ajudes per a la renovació del sector i més seguretat jurídica.

“Hem d’aconseguir posar-nos d’acord, perquè si no la moratòria serà només una puntada de peu endavant i d’aquí a sis mesos ens trobarem el mateix problema”, assegurava el gerent del Gremi de Transport i Maquinària de la Construcció de Catalunya, José Carlos Romero.

La decisió de postergar l’entrada en vigor de la ZBE es va produir quan els municipis metropolitans que integren la ZBE, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Generalitat van acordar ampliar la moratòria per les circumstàncies econòmiques derivades de la pandèmia.

D’aquesta manera, les restriccions per als camions i autocars petits entraran en vigor l’1 de gener del 2022. En el cas dels autocars de transport col·lectiu, aquesta mesura es començarà a aplicar a partir del juliol del 2022.

Per al sector, un dels principals problemes a tractar abans que arribi l’inici de les restriccions és l’edat dels conductors. Romero assegura que l’edat mitjana dels transportistes és elevada i molts d’aquests, autònoms, no poden fer front al cost dels nous vehicles, de fins a 150.000 euros, i amortitzar-los abans de la jubilació.

A aquest factor se suma la “impossibilitat” de renovar la flota per part d’algunes empreses amb pocs vehicles i poca capacitat de finançament.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram