Patinets

L’estudi del RACC afirma que el 94% dels usuaris de patinet incompleixen la normativa de velocitat. Foto: Albert Segura Lorrio/ACN

L’informe que ha publicat el RACC sobre mobilitat en patinet a Barcelona aquest dimecres planteja un escenari quasi apocalíptic. El 94% dels usuaris analitzats incompleixen la normativa de velocitat, més d’un de cada 10 han patit un accident amb danys personals, el 57% afirmen que se senten vulnerables quan circulen, més de la meitat se salten la normativa de vehicles de mobilitat personal (VMP), el 37% se salten els semàfors, un 29% circulen contra direcció…

L’informe no s’atura aquí: el club d’automobilisme dispara contra l’Ajuntament en assenyalar que quatre de cada cinc usuaris de patinet pensa que l’oferta d’aparcament segur i els punts de recàrrega elèctrica a la ciutat són insuficient.

És per aquests motius que el RACC, entre moltes altres recomanacions, considera necessari que “els carrils bici en vorera baixin a la calçada per eliminar els conflictes entre VMP i vianants”. Davant d’això, l’Ajuntament afirma que ja s’està duent a terme una política d’aquesta mena. “Baixar els carrils bici a la calçada ja forma part de les polítiques que està liderant l’Ajuntament en relació amb els patinets”, asseguren des del consistori.

Així mateix, el RACC afegeix que cal “facilitar el desenvolupament dels VMP i alhora realitzar accions per minimitzar les males pràctiques”. Hi suma la necessitat d’establir senyalitzacions que subratllin la prioritat d’accés i la velocitat, i accions que fomentin l’educació viària a les escoles.

Lobbisme o preocupació real?

Les recomanacions del RACC podrien tenir una voluntat legítima de millorar la circulació a la ciutat. Amb tot, sota l’esmena a la totalitat a la mobilitat a la capital catalana duta a terme per l’associació s’hi albira una forta acció lobbista.

El panorama que descriu el RACC no caça amb la realitat tangible. El mateix club, en el seu comunicat, reconeix que les xifres d’accidents han disminuït. “Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, els accidents amb implicació de VMP són els que més augmenten després de les motos, tot i que l’accidentalitat general baixa”, diu el RACC per afegir que l’any 2020 es van registrar 598 accidents de patinet.

Quin és el motiu d’una acusació tan dura? La resposta es podria trobar en una altra recomanació del RACC que demana “establir una assegurança de responsabilitat civil obligatòria general” per a patinets. Sens dubte, una regulació que crearia un gran volum de negoci per a una associació que ven assegurances de patinet.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram