camió alimentat amb hidrogen

Espectacular fotografia del camió alimentat amb hidrogen. Foto: EVARM

Sant Boi de Llobregat ha escrit una pàgina important en la història del Dakar. En concret, ho ha fet una empresa familiar ubicada a la ciutat, EVARM, que ha desenvolupat un sistema per alimentar un vehicle pesant amb hidrogen. D’aquesta manera, el camió de l’equip KH-7 Epsilon, pilotat per l’experimentat pilot santfeliuenc Jordi Juvanteny –30 anys participant en la cursa ho testimonien–, acompanyat per José Luis Criado i Jordi Ballbé, ha estat el primer de la història del ral·li a funcionar amb hidrogen.

“No ho hem fet com un objecte de màrqueting, és un concepte a desenvolupar per provar les nostres solucions en un entorn hostil com és el desert”, explica al diari Línia Xavier Ribas, director d’EVARM, que acaba d’aterrar de l’Aràbia, on s’acaba de celebrar la cursa. Una fita tecnològica que dona esperança de cara a trobar combustibles alternatius que no contaminin i siguin renovables. La particularitat de l’hidrogen, i el seu principal avantatge en automoció, és que permet moure vehicles de gran mida, és a dir, els més contaminants, els quals costen, almenys de moment, electrificar. L’hidrogen, en canvi, atorga gran autonomia als camions, que només emeten vapor d’aigua pel tub d’escapament.

De fet, aquesta és l’especialitat d’EVARM, que treballa per la conversió de vehicles a combustibles alternatius com l’hidrogen, el gas natural o el gas liquat. I quin millor camp de proves que el ral·li més dur del món, el Dakar? “Només en 15 dies de competició proves molt més que no pas en un any en condicions normals”, compara Ribas, que assegura que l’experiència del Dakar “ha estat brutal”. “Hem obtingut moltes dades que ens ajudaran a desenvolupar i millorar els nostres sistemes”, celebra el director de l’empresa.

Travessia pel desert

Ara bé, com en tota fita pionera, assolir-la no ha estat pas un camí de roses. De fet, una setmana abans de començar, amb el vehicle embarcat, la direcció del Dakar i la Federació Internacional d’Automobilisme van informar l’equip que no podien córrer amb hidrogen. Així i tot, van decidir tirar endavant i, finalment, els van permetre córrer en una categoria especial, tot i que amb la condició que havien de sortir els últims i que no podien auxiliar cap altre corredor. “Això implicava que arribàvem a la meta tardíssim, amb jornades de fins a 14 hores de conducció”, destaca Ribas. Fins i tot van arribar a bolcar, però en tornar a posar bé el camió, aquest encara funcionava a la perfecció. “Des del minut zero tot ha vingut en contra nostra”, diu Ribas, que celebra que, malgrat això, l’equip “es va créixer i no es va rendir mai”.

Esperança per al futur

La prova que l’experiència ha estat tot un èxit és que el camió va poder acabar el ral·li. A part, s’ha pogut donar a conèixer aquesta solució pionera, en un context on les notícies negatives relacionades amb la pol·lució i l’escalfament global tapen les que són positives. “Ara s’està treballant en molts sectors per buscar solucions realistes per al combustible d’avions, vaixells o camions, i és una cursa que va molt de pressa”, destaca Ribas.

Una cursa en la qual EVARM i Sant Boi s’han posicionat de manera molt eficient.