Avió a l'aeroport del Prat

Alguns sectors polítics i econòmics continuen insistint en la necessitat d’ampliar l’aeroport. Foto: Lluís Sibils/ACN

El president d’Aena, Maurici Lucena, ha reiterat l’interès del gestor aeroportuari en el projecte per ampliar l’aeroport del Prat. Lucena ho va comentar ahir en un acte de la Confederació Espanyola de Directius Executius, celebrat a Madrid, on va insistir en els “beneficis extraordinaris” que aquesta obra tindria per a Barcelona i Catalunya. En aquest sentit, Lucena va expressar que el govern central continua interessat a tirar endavant el projecte, per al qual hi havia prevista una dotació econòmica de 1.700 milions d’euros, i que és la Generalitat qui ha de decidir si “canvia d’opinió”, ja que sense el suport de l’executiu català l’ampliació és inviable.

L’ampliació de l’aeroport va quedar en suspens el setembre de l’any passat, quan la ministra de Transports i exalcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, va dir que havien perdut la confiança en el Govern de la Generalitat després de les topades protagonitzades entre Junts i ERC i el posicionament poc nítid dels republicans al respecte. “És impossible arribar a bon terme amb una inversió d’aquestes característiques sense un suport sense fissures per part de la Generalitat”. “Es perd una gran oportunitat”, va lamentar aleshores Sánchez. D’aquesta manera, deixaven en paper mullat l’acord al qual havien arribat setmanes abans amb el vicepresident Jordi Puigneró per començar les obres d’ampliació de l’aeroport el 2026.

Una idea que no s’ha esvaït

Tanmateix, la idea d’ampliar la infraestructura aeroportuària mai no ha deixat de sobrevolar l’ambient, sobretot en els cercles empresarials. De fet, en els últims mesos han estat diverses les veus que han demanat recuperar el projecte. Si ara ha estat Lucena qui ha dit que estan “molt interessats” en l’operació, fa un mes la mateixa Sánchez va expressar que la suspensió del projecte “no és irreversible” i que cal recuperar el que va definir com una “finestra d’oportunitats extraordinàries” per a la zona, que convertiria l’aeroport del Prat en un hub intercontinental.

Maurici Lucena

Maurici Lucena, el president d’Aena. Foto: Arxiu

Per altra banda, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, va dir al gener que l’ampliació “no s’ha de donar per perduda” i va fer una crida als governs català i espanyol a reprendre les negociacions.

Rebuig al territori

Ara bé, l’ampliació de l’aeroport té el rebuig frontal d’alguns ajuntaments –especialment del del Prat– i d’entitats ciutadanes i ecologistes, que van sortir al carrer al setembre per mostrar la seva disconformitat amb el projecte. Sota el lema ‘Pel clima, la salut i la vida’, milers de persones, tant a títol individual com representant entitats de caire ecologista, van protestar contra els plans d’Aena d’ampliar l’aeroport del Prat a sobre dels espais naturals de la Ricarda. També hi van assistir membres d’Unió de Pagesos, que van exigir la protecció dels últims espais agraris del Delta del Llobregat.

Aquesta manifestació va tenir lloc dies després que la ministra Sánchez digués que deixaven l’ampliació de l’aeroport en stand by. Ja aleshores, però, i en previsió del que pogués passar, els ecologistes van expressar que no abaixarien la guàrdia. Qui ho va definir a la perfecció va ser l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, que un cop es va assabentar de la paralització de l’ampliació va sortir al pas per demanar prudència. “La batalla no acaba aquí“, va afirmar Mijoler, que va exigir fermesa al president de la Generalitat, Pere Aragonès, a l’hora d’oposar-se a l’ampliació. “Espero valentia del meu president i que posi de manifest que la inversió era impossible des del primer moment”, va dir aleshores l’alcalde del Prat. L’estira-i-arronsa continua.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram