Un dels estudiants amb dos professors i un dels vehicles. Foto: Línia
“Volem guanyar la cursa. Amb aquesta expectativa ens presentarem, el 7 de juny, a Burgos”. Són paraules de l’Álex, alumne del Cicle de Grau Superior d’Automoció de l’Institut Esteve Terradas i Illa, de Cornellà de Llobregat, i el pilot d’un dels tres vehicles d’inèrcia que representaran el centre a l’Hiperbaric Challenge. Es tracta d’una competició que l’empresa Hiperbaric coorganitza cada any a la ciutat castellana, amb la participació d’equips de tot l’Estat.
“No tinc carnet, però igualment vaig a totes per dur l’institut al capdamunt, pel prestigi que representa guanyar aquesta cursa”, afirma l’Álex, amb el desvergonyiment propi dels nois d’aquesta generació, que han crescut amb referents esportius guanyadors. “L’any passat vam quedar quarts perquè el nostre cotxe va xocar”, recorda.
La cursa és el punt i seguit d’un projecte de síntesi que implica 200 hores de feina i en el qual participen un total de 25 alumnes, repartits entre els cicles formatius de Grau Mitjà i Superior d’Automoció i Fabricació Mecànica. Aquests, a partir de la carrosseria i les rodes que proporciona l’organització, dissenyen i fabriquen un vehicle de competició.
“És el nostre primer projecte, que ens ajuda a formar-nos i a aprendre a treballar en equip”, comenta un altre dels alumnes al Línia mentre esperen la visita d’una escola de Sant Joan Despí a la qual presentaran la iniciativa. “Tot el que hem estudiat al llarg del curs ho posem en pràctica amb la fabricació d’aquest cotxe”, afegeix un company dels quatre que han acceptat fer l’entrevista. “Si guanyem, ens donarà molt de prestigi”, exclamen a l’uníson els estudiants d’automoció que, quan acabin els estudis, somien entrar a treballar a Seat o a qualsevol altra gran empresa del sector.
Fi del motor de combustió
Més enllà que els nois aprenguin a treballar en equip, el projecte va de fabricar vehicles sense motor de combustió que es transformaran en un vehicle elèctric, explica Jesús Álvarez, un dels professors del cicle. Gerard Viñals, tutor del projecte, ratifica les paraules del seu col·lega i va més enllà: “Volem adaptar-los el curs vinent com a vehicles elèctrics”.
La tendència actual del mercat del motor cap a la fabricació de models que funcionen amb energia elèctrica, òbviament forçada per la crisi energètica i climàtica, ha posat data de caducitat al motor de combustió. I a l’Esteve Terradas i a altres centres formatius en són conscients.
“Es tracta de vehicles monoplaces homologats amb els quals es pot circular per una via lenta, amb pendent. No hi ha cap normativa que ho impedeixi”, assegura Viñals, que remarca que tenen la categoria C4 de competició, homologada per les normatives europea i espanyola, amb mesures de seguretat: arnesos, frens i mecanisme d’antibolcatge. “Al mercat tenen un preu superior als 4.000 euros i hi ha dues empreses que els comercialitzen”, informa el docent, que apunta que més enllà de l’Hiperbaric també hi ha una competició europea al respecte “sense la popularitat de la Fórmula 1”.
Amb la data de la cursa subratllada a l’agenda, desitgem sort a l’Álex i a la resta de participants que han fet realitat els bòlids sense motor que arriben als 50 km/h, tal com han provat a les rampes dels voltants de l’institut.