Passadís Passeig de Gràcia

Idea de l’Institut Antoni Algueró per dignificar el passadís del metro de Passeig de Gràcia. Foto: Institut Antoni Algueró

Es tracta d’un dels punts més foscos de la xarxa de metro de Barcelona. Són gairebé 260 metres de passadís que comuniquen la línia L3 amb l’L2 i l’L4 a la parada de Passeig de Gràcia. Un passadís gris i sense sortides on a l’estiu fa una calor sufocant. Qui visqui a la capital catalana o hi treballi el coneixerà, i potser en alguna ocasió haurà modificat el seu viatge en metro per poder-lo eludir.

Malgrat això, un grup de joves de Sant Just Desvern ha fet una proposta perquè l’intercanviador sigui més acollidor. En el marc de la tercera edició del certamen 24 hores d’innovació Barcelona, organitzat per la Conselleria d’Educació i la Fundació CaixaBank-Dualiz, el projecte dels alumnes de l’Institut Antoni Algueró ha estat guardonat amb el primer premi. La seva proposta de reconvertir el passadís competia amb una setantena de projectes presentats per escoles de tota Europa.

D’aquesta manera, la proposta vol donar un aire totalment nou al passadís, amb panells LED i tecnologia de realitat immersiva. “El grup, integrat per sis alumnes de tres cicles formatius, ha proposat recrear el cel de la ciutat, fent de l’espai un lloc viu, agradable i dinàmic”, expliquen des de TMB.

Per la seva banda, els alumnes afirmen que estan “molt contents” pel reconeixement i se sorprenen del premi perquè no tenien “expectatives tan altes”.

Per què és tan llarg?

Certament, a Barcelona hi ha intercanvis entre línies de metro molt llargs. Amb tot, cap supera el de Passeig de Gràcia. El motiu pel qual el túnel té més de 250 metres és un aparcament soterrani.

L’any 1973 es van unir les estacions de la línia verda i la línia groga, però l’aparcament soterrat feia de barrera. És per això que es va decidir vorejar-lo.

Hi ha hagut propostes per canviar el pas que no han prosperat. N’és un exemple la plantejada per la Generalitat el 2007, que implicava fer un túnel per sota l’aparcament, més ample i amb cintes transportadores.