Jaume Collboni

Jaume Collboni ha intervingut en un acte organitzat per Foment del Treball. Foto: Foment del Treball

El primer tinent d’alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni, ha comparegut aquest dimecres en un acte organitzat per Foment del Treball per reflexionar sobre el futur de la regió metropolitana. El líder del PSC a la capital catalana s’ha encarregat de posar sobre la taula la seva visió del territori tot assenyalant les desavinences que el seu partit té amb la Generalitat.

Segons Collboni, en els darrers anys, mentre la regió metropolitana requeria polítiques i regulacions conjuntes, el Govern català s’ha “entretingut en altres debats, i això ho podem pagar en termes de benestar econòmic”. Així mateix, el socialista ha assenyalat que “el panorama incert davant el qual ens trobem fa necessari un gran pacte d’infraestructures metropolitanes per garantir la competitivitat de les empreses i el benestar”.

Trencar les fronteres entre municipis

Però com es concreta la idea? Collboni ha afirmat que estem davant de dues revolucions. La primera, sorgida de la crisi climàtica, i la segona, a conseqüència de la transformació digital.

Per tot això, el primer tinent d’alcaldia de Barcelona ha demanat que, en primer lloc, es produeixi un “gran pacte de mobilitat”. “Les fronteres entre ajuntaments metropolitans poden ser un fre per a la implantació d’infraestructures”, ha considerat. En aquest sentit, segons Collboni, si Barcelona compta amb una legislació sobre el repartiment d’última milla, cal que altres municipis també la comparteixin.

Passa el mateix en un altre exemple que ha posat el socialista. “No pot ser que les motos elèctriques, els patinets o les bicicletes compartides només tinguin com a àmbit d’actuació un municipi i que no puguin travessar la frontera entre Esplugues i Barcelona perquè no hi ha regulació”, ha afirmat.

O en un darrer exemple, el líder del PSC barceloní ha considerat que, en el terreny del 5G o del 6G, també són necessàries unes polítiques conjuntes. “Cal que el vehicle autònom pugui circular per tota l’àrea metropolitana i no es pari quan hagi de passar d’un municipi a un altre”, ha dit.

Energies renovables

En el mateix marc, Collboni ha considerat que també és necessari unificar els projectes energètics. “Abans la política d’energia d’un ajuntament consistia a pagar la llum”, ha considerat per afegir que actualment hi ha un canvi de model a conseqüència del “canvi climàtic i del canvi geopolític”. D’aquesta manera, el del PSC ha dit que cal caminar cap a la sobirania energètica per no dependre de “règims polítics que ataquen les democràcies europees” i començar a pensar “com produir energia”.

En el cas de Barcelona, el socialista ha tret pit de la inversió publicoprivada que l’Ajuntament vol portar a terme a la ciutat i que implica posar plaques solars a les teulades.

Una pinzellada sobre l’aeroport

Tot i que avui Collboni no ha volgut esplaiar-se gaire sobre si és necessària l’ampliació de l’aeroport –tot i que sempre l’ha defensat–, ha explicat que és partidari que aquest tema, de la mateixa manera que passa amb el port, es posi sobre la taula i es debati.

Tot i això, el socialista ha deixat clar que, segons el seu parer, la regió metropolitana ha d’estar connectada amb “els hubs del talent, que són sobretot a l’Àsia i Amèrica”. “Si Barcelona vol continuar sent una ciutat que genera riquesa, hem d’estar més i millor connectats amb el món”, ha dit Collboni.