CAP Comte Borrell

Podrem marcar dia i hora per anar al metge, però haurem d’explicar prèviament el motiu de la visita. Foto: Laura Fíguls/ACN

La pandèmia del coronavirus ha capgirat per complet el nostre dia a dia durant més d’un any i mig. Amb la progressiva millora dels indicadors, la majoria de sectors han anat tornant escalonadament a una relativa normalitat. Però el sistema sanitari ha continuat fins ara immers en l’operativa que es va establir en plena pandèmia per aturar el col·lapse als hospitals i centres d’atenció primària. Ara, també s’apropen canvis.

En concret, hi haurà novetats en com demanem cita al nostre Centre d’Atenció Primària (CAP). Fins ara, donades les circumstàncies, no podíem demanar hora al metge directament al centre: calia fer una petició prèvia i era el centre qui contactava amb el o la pacient i valorava si calia donar-li una cita o fer una visita per telèfon. Aquest funcionament acabarà, donant pas a una nova modalitat per demanar cita al metge, més directe, però tampoc exactament com fins abans de la pandèmia.

Com demanarem hora al metge?

En principi, abans que acabi aquest mes d’octubre entrarà en funcionament un nou sistema dissenyat pel Servei Català de Salut (CatSalut) que ens permetrà demanar hora al CAP, és a dir, marcar cita i hora pel metge directament, quan ens calgui, però amb un requisit: caldrà especificar el motiu de la consulta a l’hora de fer la petició. Per tant, ja no ens caldrà el pas previ que havíem de fer ara perquè se’ns contactés i donés hora al metge. Podrem marcar dia i hora per anar al metge, però haurem d’explicar prèviament per què necessitem acudir-hi.

Amb aquest canvi, es pretén recuperar el percentatge d’atenció mèdica que s’ha deixat de banda a causa de la covid. L’objectiu, segons explicava A TV3 la responsable d’atenció a la ciutadania de l’ICS, Marga Garcia, «és posar ordre perquè els professionals tinguin més temps per atendre i ho facin d’una manera més efectiva».

Salut vol recuperar presencialitat

El Servei Català de la Salut (CatSalut), en aquesta línia, ha demanat també als centres sanitaris que incrementin l’activitat per poder recuperar les proves, consultes i operacions que no s’han pogut fer en el darrer any i mig per la covid-19 i està aplicant una política d’incentius econòmics. “Són incentius que es traslladen a la primària i als hospitals i alguns els obliguen a parlar entre ells perquè són objectius compartits. En funció del grau d’assoliment, tenen més diners”, assenyala la directora del CatSalut, Gemma Craywinckel, en una entrevista a l’ACN. Craywinckel explica que també han traslladat als CAP la necessitat de recuperar presencialitat i accessibilitat i reconeix que el seguiment dels pacients crònics ha perdut qualitat durant la pandèmia.

Recuperar activitat no covid-19 és un dels grans reptes del sistema sanitari -orquestrat a Catalunya pel CatSalut- després d’un any i mig de pandèmia i l’infradiagnòstic d’altres malalties és una de les principals preocupacions en aquests moments. La directora del CatSalut calcula que s’han diagnosticat un 30% menys de malalties durant la pandèmia i reconeix que, pel volum d’activitat, haurien de tenir llistes d’espera més llargues en alguns àmbits, segons va indicar a l’ACN.