Contaminació

La crisi de confiança cap al transport públic té una forta relació amb l’augment de la contaminació. Foto: Nazaret Romero/ACN

Després d’un 2020 en què el confinament va fer que la contaminació disminuís a Barcelona, l’any que acabem de deixar no ha estat tan positiu en aquest aspecte. Així ho indica l’informe anual presentat aquest gener pel projecte Contaminació Barcelona, en el qual es detalla que, durant els darrers mesos de 2021, la contaminació a la capital catalana va superar els límits permesos per la llei.

“La tendència general és de creixement respecte als nivells de 2020 sense arribar als valors prepandèmics”, expliquen des del projecte. Així mateix, afegeixen que “els nivells de contaminació de NO2 i PM10 a les estacions de trànsit urbà ha pujat un 2,4% i un 4% respectivament, mentre que a les estacions de fons urbà ha disminuït un 6,3% en el cas del NO2 i ha augmentat un 11% en les PM10”.

D’aquesta manera, després d’una primera meitat en què per segon any consecutiu els límits de contaminació estaven per sota dels límits legals, la segona part de l’any passat ha suposat una trista tornada a la normalitat.

Els límits de l’OMS

Podríem pensar que els dos anys en què la contaminació no ha superat els marges legals són una bona notícia. Malgrat això, des del projecte alerten que la contaminació, fins i tot durant el 2020 i la primera meitat de 2021, es trobava “clarament per sobre dels nivells considerats segurs per l’Organització Mundial de la Salut (OMS)”.

Contaminació Barcelona es refereix als nous límits que ha impulsat l’organisme supranacional. “L’OMS ha establert uns nous nivells de referència per sobre dels quals es considera que la contaminació té un impacte sobre la salut”, expliquen. “Barcelona està lluny d’aquests nous valors”, afegeixen.

La nova normalitat

La recuperació de l’activitat econòmica i laboral està darrere de l’augment de la contaminació fins a cotes semblants a les de 2019. Amb tot, cal afegir-hi un altre element que explica l’augment de les partícules nocives. La pandèmia ha suposat un increment de l’ús dels vehicles privats. Segons asseguren des de Contaminació Barcelona, “la covid ha provocat una crisi de confiança en el transport públic”, fent que el seu ús a finals d’any sigui “un 20% per sota dels valors previs a la pandèmia”.