Vehicles passant pel peatge de Martorell

S’ha acabat un cicle de dècades en què els conductors han hagut de pagar per accedir a les vies de circulació ràpida. Foto: ACN

Catalunya assolia aquest dimarts una de les fites més esperades: milers de conductors esperaven amb ganes deixar de pagar peatges. Les barreres de les autopistes C-32 (Maresme), C-33 (Barcelona-Montmeló), AP-7 (Tarragona-Jonquera) i AP-2 (El Vendrell-Saragossa) s’han aixecat a partir de les vuit del vespre d’aquest 31 d’agost del 2021, quatre hores abans de la data en què expiraven les concessions de les empreses que les gestionen.

D’aquesta manera, s’ha acabat amb un cicle de dècades en què els conductors han hagut de pagar per accedir a les vies de circulació ràpida. Els primers peatges a aixecar barreres han estat els de la Jonquera i la Roca del Vallès, i de forma progressiva s’hi han anat afegint la resta. Però cal recordar, alhora, que no s’ha eliminat la totalitat de peatges a Catalunya i, per tant, els conductors continuaran pagant en determinats trams d’autopista.

Els peatges que es queden

Tot i la celebrada fi dels peatges a les citades autopistes, Catalunya tindrà encara vies amb trams de pagament, que enumerem a continuació:

  • C-32: Túnels del Garraf / Castelldefels – El Vendrell
  • C-16: Túnels de Vallvidrera / Sant Cugat – Terrassa
  • C-16: Autopista de Manresa / Terrassa – Manresa
  • C-16: Túnel del Cadí / Berguedà – Cerdanya

752 MEUR anuals

Amb tot, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha recordat aquest dimarts que caldrà estudiar fórmules per al manteniment de les vies en les quals s’ha eliminat el pagament.

Per la seva banda, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha assegurat que l’Estat hauria de demanar perdó per “l’espoli” de 50 anys de peatges a les autopistes de Catalunya. “Avui no venim a donar gràcies a l’Estat. És l’Estat qui hauria de demanar perdó per l’espoli de 50 anys sense construir cap alternativa ni autovia gratuïta”, ha afirmat Puigneró aquest dimarts des del peatge de la Roca de l’AP-7, just quan coincidia amb l’aixecada de les barreres de pagament.

“Avui hem conegut de boca de la ministra la dimensió d’aquest espoli: 752 MEUR anuals”, ha apuntat el vicepresident, que ha anunciat que aquest dimecres plantarà la titular de Transports, Raquel Sánchez, en la inauguració de l’enllaç entre l’A-2 i l’AP-7.

Els peatges més antics de l’Estat

Al peatge més antic de l’Estat, el de la C-32 al seu pas per Vilassar de Dalt (Maresme), la Coordinadora Preservem el Maresme celebrava la fi dels peatges, 52 anys després, amb un sopar de carmanyola i un brindis. El portaveu de l’entitat, Antoni Esteban, assegura que un cop “ha caigut la peça” del peatge és ara el moment de reclamar que s’acceleri l’anunciada pacificació de la carretera N-II, una altra de les reclamacions històriques de la comarca en relació amb la mobilitat i les infraestructures.

I al peatge de Martorell, que és el segon més antic de l’Estat, alguns conductors celebraven l’efemèride tocant el clàxon mentre hi passaven. Pocs minuts després de les vuit del vespre d’aquest dimarts 31 d’agost –quatre hores abans del previst- s’han aixecat les barreres del peatge de Martorell després de gairebé mig segle. Al voltant de la mateixa hora, la situació s’ha repetit a totes les taquilles de pagament de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33, les vies on s’han acabat les concessions, fins ara a mans d’Abertis.

Durant els pròxims dies, la velocitat als diferents punts de control estarà limitada a 30 quilòmetres per hora, tal com indica la senyalització a la zona. La limitació estarà vigent fins que es completin les tasques de demolició dels peatges, que han de permetre habilitar el pas lliure de tots els carrils de l’autopista.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram