Aeroport

El Síndic també denuncia que la gestió d’AENA de l’aeroport va en contra de l’autogovern. Foto: Lluís Sibils/ACN

El debat sobre l’ampliació de l’aeroport aixeca polseguera en l’opinió pública. En aquesta ocasió ha estat el Síndic de Greuges de Catalunya qui ha dit la seva al respecte.

Després de fer una exhaustiva investigació, el defensor del poble català ha determinat que AENA està tenint una actitud opaca pel que fa als plans d’ampliació aeroportuaris.

Alhora, el Síndic considera que, en un tema tan important com aquest, és més necessària que mai la transparència. “Garantir el dret de la ciutadania a conèixer la informació pública no es pot dissociar de la cultura de l’empresa, i més encara quan es tracta d’una empresa pública com AENA”, diu l’organisme presidit per Rafael Ribó.

Per tot això, el Síndic ha demanat que es faci una “publicitat activa dels projectes i les inversions dutes a terme a l’aeroport, amb el detall de les inversions previstes i les finalment executades segons els calendaris”.

Atac a l’autogovern

No és l’única crítica del defensor de Catalunya a l’empresa pública. Segons el Síndic, AENA també està incorrent en faltes pel que fa a garantir l’autogovern de les administracions que estan implicades en el procés d’ampliació de l’aeroport.

“El model actualment vigent a Espanya concentra en AENA la gestió centralitzada de tots els aeroports d’interès general, entre els quals s’inclou el de Barcelona-el Prat”, relata el Síndic per afegir que “AENA és una societat mercantil en la qual la participació estatal és del 51%”.

És per això que, tot i reconèixer que des de 2015 AENA cotitza a borsa, el Síndic demana un “canvi de model de gestió dels aeroports d’interès general” que superi l’actual model centralitzat.

Així, el Síndic reclama “el dret a l’autogovern i a la gestió compartida de l’aeroport, amb la participació de l’administració de la Generalitat de Catalunya i dels ens locals”.